Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riha
erc skrev:Idag är min kärra inne på verkstaden igen. De ska göra ett fjärde(!) försök att åtgärda elhissarnas klämskyddsproblematik samt åtgärda bakluckan som nyligen börjat knarra.

Enormt bekvämt att min arbetsplats ligger i samma fastighet som den lokala återförsäljaren. Är faktiskt närmare för mig att lämna in bilen till verkstaden än att parkera på våra parkeringsplatser. :)

JA, de där j_vla elhissarna, blir tokig på dem.
Förra gången jag var inne så smörjde de bara glidspåret, jovisst, det hjälpte typ 5 minuter. Elhissarna är väl det enda problem jag har med min bil för tillfället.

Skulle dock vilja få uppdaterat mjukvara ntill Färddatorn och radion också så att den kommer ihåg senast valda inställning dels för färddatorn, dels för Random uppspelning i Ipod läget.
av erc
riha skrev:JA, de där j_vla elhissarna, blir tokig på dem.
Förra gången jag var inne så smörjde de bara glidspåret, jovisst, det hjälpte typ 5 minuter. Elhissarna är väl det enda problem jag har med min bil för tillfället.

Skulle dock vilja få uppdaterat mjukvara ntill Färddatorn och radion också så att den kommer ihåg senast valda inställning dels för färddatorn, dels för Random uppspelning i Ipod läget.
Uppdateringen som gjorde att färddatorn startar i senast använda läge fick jag i samband med min 2000-milaservice vilket var nu i vintras någon gång. Så - den uppdateringen borde ju du också kunna få. Då jag ingen iPod har vet jag inte om randomfuktionsproblemet finns i min bil.

v23, dvs nästa vecka, kommer uppdateringen som eliminerar det mikroirriterande felmeddelandet om strålkastarna.
av Jazziton
[/quote]

Uppdateringen som gjorde att färddatorn startar i senast använda läge fick jag i samband med min 2000-milaservice vilket var nu i vintras någon gång. Så - den uppdateringen borde ju du också kunna få. Då jag ingen iPod har vet jag inte om randomfuktionsproblemet finns i min bil.

v23, dvs nästa vecka, kommer uppdateringen som eliminerar det mikroirriterande felmeddelandet om strålkastarna.[/quote]

Angående uppdatering till färddatorn får du gärna lov att förtydliga lite. Jag har varit i kontakt med två verkstäder (Bilia) i förbindelse med garanti åtgärder där dom båda inte kände till en sådan uppdatering. Har också varit i kontakt med en tredje där dom säger det samma (ej samma kedja...). Blev så frustrerad att jag skrev till Volvo, där dom påstår att funktionen skall vara så, och att ingen uppdatering finns...... :?:

Flera här i forumet har kommenterat just detta och sagt att de fått det löst genom en updatering, men hur kommer det sig att både verkstad och Volvo centralt påstår något annat... ?:-/
av erc
Jazziton skrev:Angående uppdatering till färddatorn får du gärna lov att förtydliga lite. Jag har varit i kontakt med två verkstäder (Bilia) i förbindelse med garanti åtgärder där dom båda inte kände till en sådan uppdatering. Har också varit i kontakt med en tredje där dom säger det samma (ej samma kedja...). Blev så frustrerad att jag skrev till Volvo, där dom påstår att funktionen skall vara så, och att ingen uppdatering finns...... :?:

Flera här i forumet har kommenterat just detta och sagt att de fått det löst genom en updatering, men hur kommer det sig att både verkstad och Volvo centralt påstår något annat... ?:-/
Svårt att förtydliga mer än så. Jag påpekade fenomenet och min personliga servicetekniker (som numera känner igen mig ganska väl...) åtgärdade det med, enligt honom, en uppdatering av programvara. Vilken programvara det är och hur det görs har jag ingen aning om.

Hur det kommer sig att Volvo påstår något annat, både från centralt håll och från ÅF, är märkligt. Om du vill kan jag meddela dig namnet på den tekniker som utförde åtgärden på min bil.
av erc
Bilen hemma på gården igen.

På torsdag nästa vecka, en dag före bytet av motorhuv och grill, ska jag få helt ny fönsterhissmekanik på båda sidor. Så - en femte gång i ärendet blir det. Minst.

Döm om min förvåning då bakluckan fortsätter knarra lika glatt trots infettade gummitassar. Va fan...

Nåväl - nytt försök på torsdag alltså, då jag även får programvaran som enligt uppgift ska döda det där strålkastarfelmeddelandet.

Om jag just precis idag skulle behöva beställa ny bil hade det faktiskt inte blivit en Volvo. Får ge mig ut på långtur snart för att skapa lite kärlek till bilen igen.
av mikeS80
erc skrev:
Jazziton skrev:Angående uppdatering till färddatorn får du gärna lov att förtydliga lite. Jag har varit i kontakt med två verkstäder (Bilia) i förbindelse med garanti åtgärder där dom båda inte kände till en sådan uppdatering. Har också varit i kontakt med en tredje där dom säger det samma (ej samma kedja...). Blev så frustrerad att jag skrev till Volvo, där dom påstår att funktionen skall vara så, och att ingen uppdatering finns...... :?:

Svårt att förtydliga mer än så. Jag påpekade fenomenet och min personliga servicetekniker (som numera känner igen mig ganska väl...) åtgärdade det med, enligt honom, en uppdatering av programvara. Vilken programvara det är och hur det görs har jag ingen aning om.

Hur det kommer sig att Volvo påstår något annat, både från centralt håll och från ÅF, är märkligt. Om du vill kan jag meddela dig namnet på den tekniker som utförde åtgärden på min bil.
Uppdateringen som gör att färddatorn startar i senast använda läge verkar vara lite speciell. För tre verkstadsbesök sedan gjordes en omfattande uppgradering diverse programvaror i min bil. Efter detta verkstadsbesök så fungerade färddatorn som ovan att den startar i senast använda läge när man startar bilen. För ett par veckor sedan var bilen åter inne på verkstad för byte av tryckgivare och bilbälte. Efter detta verkstadsbesök har färddatorn återgått till ursprunglig funktion och nu måste jag alltid ställa in den i önskat läge efter start av motor.
av Speedlink
Tycker det är på gränsen till oförskämt att det inte löst problemet med karrande backlucka än då felet uppkom från första årsmodellen.
Jag har en 09a utagen för två månader sen och knarret kom efter drygt en månad. Åtgärdades med lite fett på verkstaden.
Finns det ingen kommunikation mellan verkstäder och monteringen?
Vore det inte både billigare, enklare och smartare (slippa gnälliga kunder, dåligt rykte och irriterade inlägg som detta) att förebygga/åtgärda redan vid montering?
Blir mycket intressant och se om problemet är kvar på MY10 i så fall är det extremt norchalant mot kunderna.

PS. Jag har även elhissproblemet på båda sidor, men det får va till service.
av Jazziton
Nu handlar tråden ju om garantiärende... men nu när vi ändå diskutterar ämnet här angående färddatorn, så....

Följande är den info som jag har fått från Volvo, efter att ha fått negativt svar angående udatering av färddatorn till att minnas senast användna funktion, från tre olika verkstäder:
------------
Hej J,

Tack för ditt mail.

Tyvärr så finns det ingen minnesfunktion till färddatorn så man måste trycka sig fram till önskad funktion.

Denna information har vi meddelat alla Volvohandlare så det skall dom veta detta, dom får gärna kontakta oss om dom vill men dom har denna info i deras system.

Med vänliga hälsningar/Best Regards
Rickard Ljungberg
Kundsupport
-----------

Erc, om du kan förmedla kontakten till din personliga service mekaniker vill detta vara "most appreciated", så vill jag maila/kontakta honom och höra om den updatering har något artikel/order nr. Jag har t.o.m talat med verkstads chefen på en av de anläggningar, då jag har haft återkommande tillfällen att besöka Bilia p.g.a Volvos höga kvalitet :shock: , och där besked är den samma, där finns ingen uppdatering, så vad skall man tro när några av er påstår att ni har fått den ändrat, medan andra har fått den och så har funktionen försvunnit igen.....
av erc
Jazziton skrev:Erc, om du kan förmedla kontakten till din personliga service mekaniker vill detta vara "most appreciated", så vill jag maila/kontakta honom och höra om den updatering har något artikel/order nr. Jag har t.o.m talat med verkstads chefen på en av de anläggningar, då jag har haft återkommande tillfällen att besöka Bilia p.g.a Volvos höga kvalitet :shock: , och där besked är den samma, där finns ingen uppdatering, så vad skall man tro när några av er påstår att ni har fått den ändrat, medan andra har fått den och så har funktionen försvunnit igen.....
Jag har skickat dig ett PM med kontaktuppgifter samt mitt reg. nr.

Lycka till!
av perhall
Jazziton skrev:Nu handlar tråden ju om garantiärende... men nu när vi ändå diskutterar ämnet här angående färddatorn, så....

Följande är den info som jag har fått från Volvo, efter att ha fått negativt svar angående udatering av färddatorn till att minnas senast användna funktion, från tre olika verkstäder:
------------
Hej J,

Tack för ditt mail.

Tyvärr så finns det ingen minnesfunktion till färddatorn så man måste trycka sig fram till önskad funktion.

Denna information har vi meddelat alla Volvohandlare så det skall dom veta detta, dom får gärna kontakta oss om dom vill men dom har denna info i deras system.

Med vänliga hälsningar/Best Regards
Rickard Ljungberg
Kundsupport
-----------

Erc, om du kan förmedla kontakten till din personliga service mekaniker vill detta vara "most appreciated", så vill jag maila/kontakta honom och höra om den updatering har något artikel/order nr. Jag har t.o.m talat med verkstads chefen på en av de anläggningar, då jag har haft återkommande tillfällen att besöka Bilia p.g.a Volvos höga kvalitet :shock: , och där besked är den samma, där finns ingen uppdatering, så vad skall man tro när några av er påstår att ni har fått den ändrat, medan andra har fått den och så har funktionen försvunnit igen.....
Låter skumt, jag har fått den uppdaterad utan att fråga om det och jag har en mycket tidig V70II.../PH
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13
3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]

..Dålig kvalitet? Är det märke[…]

Här är det målarverkstad i tvä[…]

V60 gen1 , bensin eller hybrid?