Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fod
Tänkte sätta drag på bilen och funderar på att köpa biltemas krok fast. kabelhärvan tänkte jag köpa på volvo för att göra det så smidigt som möjligt. Finns det någon som har deras krok, har monterat den som kan uttala sig om den. Positivt eller negativt. Bilen är V70 2.5T MY-04
av StefanB
Har just monterat en, med kabelsats Volvo original. Bra passform, inga problem vid besiktningen (tom 2004) men... kulan sitter ganska mycket närmare marken (omkring 5 cm) är med ett originaldrag, så om man tänker att man har packat bilen full så att den går lågt bak finns nog risken att man kör sönder stödhjulet på vagnen om vägen är dålig...
Prisvärt dock. Jag sprutade in hålrumsolja i dragbalken innan jag monterade det, som extra rostskydd.
av jimjam
Hej. Jag har för mig att det finns olika höjder på krokarna orginal, beroende om man har nivåreglering eller inte.
Jag vet om det gäller alla volvo mod.

//Jimjam
Användarvisningsbild
av Erico
Har själv en krok från Autoparts med tillhörande kabelsats som passade perfekt på min v70 -05. Ska nu hjälpa en kompis montera på hans v70 -06 och det blir en likadan, ingen av oss har dock nivåreglering. På volvo originaldragen skiljer det ca 5cm på kulhöjden mellan modellerna (nivåregl eller inte). En annan sak jag kan nämna är att volvo påstår att man måste uppdatera mjukvaran för att elen ska funka men på min funkade det direkt sånär som att släpbelysningen tänds ca 30 sek när man öppnar en dörr eller b-luckan, men det kanske ska va så, det stör i alla fall inte ;-//
av LaRy
Hej!

Har monterat Biltemas drag på S80 my -05, i trafik -04. Draget och montaget fungerade utmärkt och inga problem hos besiktning. Krokenhalsen är bultad till balken, använder man dragkroken endast sporadiskt kan man då ha ett "fusk"-delbart genom att lossa två bultar på 2 minuter. På S80 ligger dragkulan nära stötfångaren, vilket jag upplever som fördel. Det finns väl inget värre än dragkrokar som sticker onödigt långt ut. Jag köpte Volvo's original kabelsats inkl. elmodul och allt fungerar eletriskt. Med denna sats behövs ej omprogrammering. Biltema avrådde från sin egen elsats, den brukar leda till bogsering till verkstad enligt försäljaren.
av V0LV0
Jag hade en dragkrok som mycket påminner om Biltemas men eftersom den satt monterad på bilen när jag köpte den så är jag inte säker. Kroken var helt OK tills jag köpte ett AL-KO säkerhetskoppling och monterade på min husvagn. I anvisningarna för kopplingen angavs att det skulle vara ett visst avstånd mellan dragfordonets kulhals till dragets omkringliggande delar och det var för litet på den kroken.

Värt att hålla koll på om man använder AL-KO säkerhetskoppling!

Alright, vi tar den andra kontakten. Låskist[…]

Problemet är förstås om det komm[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]