Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej volvoägare,
Finns här någon som kan svara på följande;
Jag har en V70 -08, D5. Jag kör uteslutande landsväg, lagom tempo. Min förbrukning i snitt ligger på 0,91. För en tid sedan läste jag här på forumet om en en uppdatering av växellådan för att minska förbrukningen. Sagt och gjort, efter uppdateringen dricker bilen 0,92. Hur i he%¤#e kommer det sig? Och framför allt 0,91 eller 0,92 är inte det som Volvo har skrivit in i sin tekniska beskrivning. Måste man chippa bilen för att den skall komma in i 2000-talet???

Tacksam för svar!

Hils

Magnus
För det första låter det som din bil drar väldigt mycket med tanke på att du kör uteslutande landsväg. Jag kör en XC70II D5 med manuell låda och den ligger aldrig över 0.8 numera vid lands- och motorvägs körning.
För det andra har du hakat upp dig på 0,01l/mil? Det räcker ju att du har motvind för att den skillnaden ska märkas ;-//
Senast redigerad av 1 ~Kalle~, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
hahah, ja, det räcker med lite variation i underlaget för att det skall märkas. T.ex grov asfalt och jämnare asfalt kan göra den skillnaden.

Dock så när du skriver att du fick uppdatering för växellådan så verkar du köra en automatlåda, för det var väl bara automaterna som fick uppdateringen.
0,8-0,92 vid landsvägskörning skall inte en D5 aut dra cirka 0,56 enligt Volvo måste vara något fel , har jag missat något ?
Har en 3.2 och ligger på landsväg mellan 0.7 -0.9 en D5 bör väl ligga mellan 0.6-0.75 för att det skall kännas lite normalt.
0,9 på landsväg är väldigt mycket. Om det är ren landsvägkörning vill säga.

Jag kör mest fram och tillbaka till jobbet vilket nog får anses vara blandad körning - då hamnar jag på 0,78-0,82.

När vi drar till fjälls, Gbg - Trysil, 50 mil varav 10 motorväg, frisk körning med många omkörningar, full packning så hamnar jag på 0,71-0,74. Ingen takbox. Och även de siffrorna är en bit från vad Volvo anger.

2,4D med aut.

//Mr T
Är det vid pumpen du mätt dessa siffror eller förlitar du dig på datorn? Vad menar du med lansvägskörning? Har du automat?

Att jämföra vad alla andra med samma motor har för förbrukning anser jag vara missvisande eftersom det är så olika. Min bil ska (kunna) t ex dricka 3dl mindre per mil men det kommer aldrig att ske så länge jag äger den. Med det vill jag säga att den största faktorn är föraren och ingen här inne har en aning om din körstil, bilens skick (däck och dyl) eller extern utrustning.

Förresten, att chippa bilen för att få ner förbrukningen några cl för att SPARA pengar är väl rätt oekonomiskt? Chippet är inte gratis...
Chippa bilen gör man av andra anledningar.
sand3rs skrev:Är det vid pumpen du mätt dessa siffror eller förlitar du dig på datorn? Vad menar du med lansvägskörning? Har du automat?

Att jämföra vad alla andra med samma motor har för förbrukning anser jag vara missvisande eftersom det är så olika. Min bil ska (kunna) t ex dricka 3dl mindre per mil men det kommer aldrig att ske så länge jag äger den. Med det vill jag säga att den största faktorn är föraren och ingen här inne har en aning om din körstil, bilens skick (däck och dyl) eller extern utrustning.

Förresten, att chippa bilen för att få ner förbrukningen några cl för att SPARA pengar är väl rätt oekonomiskt? Chippet är inte gratis...
Chippa bilen gör man av andra anledningar.
Helt rätt. Det största problemet med hög förbrukning ligger hos föraren.
Det är näst intill omöjligt att jämföra med andras förbrukning så länge dom inte kör
samma bil på samma sätt (vilket oxå är nästan omöjligt).
Det är så sanslöst många faktorer som påverkar bränsleförbrukningen och körningen är
den största av dom.
Uppgraderingen av växellådan är inte till gagn för dom som åker mycket
landsväg, den är mer för blandad/stadskörning.
Det är ju nästan bara när man jämför sin egen bil och skillnaderna är stora. I mitt fall så sjönk förbrukningen ganska dramatiskt efter att bilen lämnats in för diverse garantireparationer. stadsförbrukning är ju som sagt rätt ointressant (där ligger jag mellan 0,8 och 2,2 - åker man på kvällen i "stan" och det är grönt nästan överallt och man kör 60 så blir det jju 0,8, i hetsig trafik och bråttom i Gbg/Sthlm drygt 2 l/mil...). Men på motorväg har den sjunkit från 1,02 i 120 till 0,9. och då åker jag samma sträcka med samma hjul och ungefär samma packning flera gånger per vecka, och mäter över 30 mil med jämn fart (Jkpg-Södertälje sena kvällar). Färddatorn visar exakt rätt alltid. Misstänker att det var något fel på bilen tidigare./PH
Höm. Det där låter ju lite skumt i allmänhet. Ska en D5:a dra så mycket, eller är det bara jag som tycker det är mysko? Jobbets D5:a drar ju inte ens i närheten av så mycket, utan ligger oftast jämt nere kring 0,5 - 0,7 l/milen. Min 2,0F (95-oktan i tanken) drar väl nästan mindre på lansväg, i regel... säg 0,7 - 0,9 l/milen. Där ska ju dieseln vara överlägsen...

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]