Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Amirv8
ja jag har en volvo 940 turbo automat fd polis från 98 som ryker som F**n och luktar bränt jag har också laggt märket till att det droppar olja från avgassystemet. jag var på volvo och frågade då sa dom att det var turbon som hade gjort sitt så jag har köpt 2 st begagnade turbon på laga men felet är kvar och nu är det värre nu är det som en tjock vit dimma bara när man kör på tomgången. Snälla är det någon Som vet vad felet är och kan hjälpa mig har inte använt bilen på en månad. och om ni undrar har bilen got 15700km :shock: kan skicka bilder om det hjälper
av greenbay
Den kan ju dra över olja via vevhusventilationen oxå.
Om du följer den friska luften, på vilken plats börjar det bli kladdigt i slangarna, till exempel innan kompressorn eller efter?
/greenbay
Användarvisningsbild
av Ronny89
Amirv8 skrev:ja jag har en volvo 940 turbo automat fd polis från 98 som ryker som F**n och luktar bränt jag har också laggt märket till att det droppar olja från avgassystemet. jag var på volvo och frågade då sa dom att det var turbon som hade gjort sitt så jag har köpt 2 st begagnade turbon på laga men felet är kvar och nu är det värre nu är det som en tjock vit dimma bara när man kör på tomgången. Snälla är det någon Som vet vad felet är och kan hjälpa mig har inte använt bilen på en månad. och om ni undrar har bilen got 15700km :shock: kan skicka bilder om det hjälper
hej! ryker det vitt så är det säkert vattnet som läcker in i turbon, å de slangarna kan man koppla förbi om jag inte mins fel. de gör ändå ingen större nytta. Kan ju också vara topp lockspackningen.
av Amirv8
Gazten skrev:Inte så enkelt så att det försvunnit någon kylarvätska eller olja ? :???:
både olja och vattnet har försvunnit :(
av Gazten
Amirv8 skrev:
Gazten skrev:Inte så enkelt så att det försvunnit någon kylarvätska eller olja ? :???:
både olja och vattnet har försvunnit :(
Då är det nog topplockspackningen som är sönder men om du har otur kan toppen ha spruckit. Titta om det runnit olja på någon sida av motorn.

Om du har tillgång till en kompmätare så kolla kompet i cylindrarna. :wink:
av Amirv8
greenbay skrev:Den kan ju dra över olja via vevhusventilationen oxå.
Om du följer den friska luften, på vilken plats börjar det bli kladdigt i slangarna, till exempel innan kompressorn eller efter?
/greenbay
Det är innan kompressorn vid den lilla slangen ifrån insugs röret.
av Amirv8
jag kollade luft slangarna i motor och det var massa olja i dom kollade också tändstiftet och där var det olja med. men det var inte så när den gamla turbon var in kopplade och var då trasig :shock:
av Jimpiz
Om turbon är trasig ska man inte köra, då kommer det in olja i insuget eller hur det var.

Så är det på tunga fordon iallafall som lastbil å buss
av Amirv8
nu har jag gjort rent dom flesta luft rören och Oljefällan till vevhusventilation men problemet kvarstår vad kan felet börjar misstänka turbon. den gamla turbons axel gick av och flög in i intercoolern är det någon som vet hur man får bort muttern som flög in eller hur man gör rent den :roll:
Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]

En fråga om rostlagning

Hej. Finns många olika varianter och lö[…]