Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av christbo
Beklager om jag inte skriver godt svensk, men jag bor i Trondheim, Norge.
JAg har en fråga om min bil, V70 D5 2005 modell. Jag blir inte klok på om jag har larm eller inte monterad.
Bilen har panikfunksjon på nyckelen, men når jag låser bilen er det inte något som blinker. Ingen blinkande diod på dashbordet. Jag har forsøt at få bilen at "ula", utløsa larmet, men inget virkar. Så jag tenkte, kanskje det inte er larm på min bil.
Men bilen har denna knappen.
Bild
Och i manualen står det at den kun eksisterar om man har larmsensorer monterad på bilen.
Temporarily turning off the inclination and movement alarm sensor(s) - accessory
This button will only be found in cars equipped with the accessory inclination and/or movement sensors.
Så har jag larm? Har jag inte larm? Varfor er den knappen monterad i bilen om jag inte har larm?
Hadde blitt lycklig om någon kunne svara meg på denna fråga :-)

Christian
Trondheim
Norge
Tr
Användarvisningsbild
av flyvert
Vad jag känner till så består larmet av minst tre elektriska komponenter (förutom startspärr, etc.)

- Kontakter i dörrar, bagagelucka samt motorhuv (standard på bilar med larm)
- Mass Movement Sensor (MMS) - sprätt lös den lilla panelen i mitten på innertaket. Sitter det en elektronikmodul där har du MMS (option)
- Inclination Level Sensor (ILS) - öppna luckan/klädseln till vänster i bagaget. ILS ser ut som ett vitt "cigarettpaket" och är monterat i omedelbar anslutning bakom (i färdriktningen) säkringspanelen (option)

Knappen på bilden finns på bilar med larm och deaktiverar BLL (Blockerat-Lås-Läge, deadlock-funktionen på dörrlås och handtag på insidan). Har du MMS eller ILS stängs även dessa av med samma knapp. Existensen av knappen säger inget om MMS eller ILS.

Test av larm: lås bilen inifrån, sitt still (p.g.a. MMS) - öppna sedan motorhuven
Test av MMS: lås bilen med ett fönster öppet - stick in en hand genom fönsteröppningen
Test av ILS: lås bilen - lyft bilen med domkraft

/f
av christbo
Tack så mycket.. :-)

Da har jag nok inte larm, men knappen er der for at låta barna slippe ut av bilen etter at de har sovet. Jag kan med andra ord låsa bilen i forvarning om at barna kommer seg ur når de vaknar. Med deadbolts på hadde de ju inte sluppit ur bilen... :-)

Tack igjen, men fortsatt larmløs..
Användarvisningsbild
av flyvert
christbo skrev:Tack så mycket.. :-)

Da har jag nok inte larm, men knappen er der for at låta barna slippe ut av bilen etter at de har sovet. Jag kan med andra ord låsa bilen i forvarning om at barna kommer seg ur når de vaknar. Med deadbolts på hadde de ju inte sluppit ur bilen... :-)

Tack igjen, men fortsatt larmløs..
Var inte så säker på det...
... provade du enligt testerna jag beskrev?

Jag tror att knappen på bilden kommer med larmet...

http://new.volvocars.com/ownersdocs/200 ... 5.htm#pg86

... det måste finnas någon annan på forumet som kan svara på den frågan.

...
Alarm
The alarm is automatically armed whenever you lock your car. When armed, the alarm continuously monitors a number of points on the car. The following conditions will set off the alarm:

The hood is forced open.
The tailgate is forced open.
A door is forced open.
The ignition switch is tampered with.
If there is movement in the passenger compartment (if the car is equipped with the optional movement sensor).
The car is lifted or towed (if the car is equipped with the optional inclination sensor).
The battery is disconnected (while the alarm is armed).

...

Temporarily turning off the inclination and movement alarm sensor(s) - accessory
This button will only be found in cars equipped with the accessory inclination and/or movement sensors.

...

Å sen finns det en helt annan funktion (option) som heter Power Child Lock (PCL) som stänger in barnen :mrgreen:

Bild

/f
av christbo
HEi igen :-)

Jag har nog inte larm.. :-) Har forsøkt alle tips for å få den at løsa ut..
Men jag har den knappen du nevner, som automatisk "låser bakdørren" slik at barna inte stiger ur i fart..
Men når de har sovnat.. kan jag slå av denne knappe och de kommer ur bilen.
MEN: Inte om bilen er låst.. da slår den såkallade "deadlock" functionen inn. Det medfører at bilen inte ens kan åpnas från insidan.. (høre som et tungt klikk 5-10 sek efter at du har låst bilen).
Med denna knappen kan jag da SLÅ AV DEADLOCKS.. slik at det fortfarande går at opna bilen från insidan efter at den er låst..
SÅ .. slik jag forstår er knappen monterad i barnas syfte.. slik at de skal komme seg ur bilen efter at den er låst.. Bilen er barnevennlig.. barnesetor, automatisk barnesekring (knapp) och denna som hindrar "deadlocks" at slå inn..

:-)
Användarvisningsbild
av flyvert
christbo skrev:HEi igen :-)

Jag har nog inte larm.. :-) Har forsøkt alle tips for å få den at løsa ut..
Men jag har den knappen du nevner, som automatisk "låser bakdørren" slik at barna inte stiger ur i fart..
Men når de har sovnat.. kan jag slå av denne knappe och de kommer ur bilen.
MEN: Inte om bilen er låst.. da slår den såkallade "deadlock" functionen inn. Det medfører at bilen inte ens kan åpnas från insidan.. (høre som et tungt klikk 5-10 sek efter at du har låst bilen).
Med denna knappen kan jag da SLÅ AV DEADLOCKS.. slik at det fortfarande går at opna bilen från insidan efter at den er låst..
SÅ .. slik jag forstår er knappen monterad i barnas syfte.. slik at de skal komme seg ur bilen efter at den er låst.. Bilen er barnevennlig.. barnesetor, automatisk barnesekring (knapp) och denna som hindrar "deadlocks" at slå inn..

:-)
Yes. Så är det nog.

Men det finns säkert något annat proffs på forumet som kan berätta hur man ser om en bil har larm eller ej.
av john.h
Jag kanske är helt fel ute.
Men är det inte så att bilar utan larm,inte har den röda lilla "lampan" längst framme vid rutan.
Ingen lampa= inget larm.

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]

Nja BLL läget har den inte fastnat i, De[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid[…]