Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hämtade min nya V70II MY09 från MinBil idag. Den är beställd med teknikpaket1 dvs den lite större stereon med USB. Jag beställde den med iPod/iPhone-interface men fick inte med några särskilda kablar för iPhonen.
När jag försökte köpa kabeln på Bilia förklarade de att det är en hel kabelhärva som måste "installaras" och visade mig en bild på en en kabel med iPone-kontakt.

Jag är därför lite osäker kring vad jag har/har fått för att koppla in min iPhone, eftersom jag bara har en USB-kontakt samt en AUX. Kan någon förklara till mig vad som gäller tack?

//D
Använd din iPhone USB-kabel bara. Koppla in den i USB-kontakten i mittkonsollen.
Sen är det bara att trycka på MODE knappen i stereon och välja USB. Sen är det bara att tuta och köra.

Tryck på ENTER för att komma in i ett iPodliknande menysystem i displayen för stereon.
Men det jag inte hänger med är att som jag förstår det så är bilarna numera standardutrustande med USB kontakten.
När jag och Kave beställde våra -09:or för ett år sedan så fick vi extrabeställa USB/iPod interfacet och fick då både USB OCH Ipod kontakt.

Om DarrenB säger att han beställde bilen med ipod/phone interface, så borde detta vara UTÖVER USB kontakten och i såna fall så har ju återförsäljaren missat att montera det (det görs hos återförsäljaren och inte på monteringsbandet hos Volvo).

Så ta upp frågan med din återförsäljare och stäm av om de missat iPod interfacet.

En orsak till att välja till det är väl att kunna ha både ett USB minne och iPod/iPhone i samtidigt.

Detta är fortfarande ett EXTRA tillbehör för V70 och XC70, så det är bara be dem så snällt att montera det åt dig.
På de bilarna som har USB som standard går det inte att beställa USB/iPod som tillbehör. Det finns en specialkabel till iPhone/iPod som kopplas i USB uttaget, kolla tillbehörskatalogen. Observera dock "standard"-USB inte laddar iPhone/iPod utan laddningen för man sköta på något annat sätt.

Be även handlaren att kolla att rätt mjukvara är installerad ( i bilen alltså), det är olika beroende på om man vill ha iPod inkoppling eller inte.

Har märkt att många handlare inte har koll på skillnaden mellan tillbehöret USB/iPod och den nya fabriksmonterade USB-kontakten.
jhenrikj skrev:På de bilarna som har USB som standard går det inte att beställa USB/iPod som tillbehör. Det finns en specialkabel till iPhone/iPod som kopplas i USB uttaget, kolla tillbehörskatalogen. Observera dock "standard"-USB inte laddar iPhone/iPod utan laddningen för man sköta på något annat sätt.

Be även handlaren att kolla att rätt mjukvara är installerad ( i bilen alltså), det är olika beroende på om man vill ha iPod inkoppling eller inte.

Har märkt att många handlare inte har koll på skillnaden mellan tillbehöret USB/iPod och den nya fabriksmonterade USB-kontakten.
Ok, riktigt dålit att de gjort om det på det sättet.
Tack vare USB och Ipod interfacet som vi köpte till så har vi två kontakter och ipod kontakten laddar våra ipods, så inga extr kablar eller annan skit.

Så här skriver volvo om tillbehöret till V70:

"Den här anslutningen är praktiskt dold under mittarmstödet fram och integrerar din iPod och en USB-enhet till audiosystemet i din Volvo (Performance, High Performance med CD-växlare för sex skivor eller Premium Sound med CD-växlare för sex skivor). Spellistor, låtar och artister visas så att du kan välja musik via audioreglagen, knapparna på ratten eller audiokonsolen i baksätet. Du kan även olika random- och shufflelägen. När du kommer fram drar du bara ur kontakten och tar din portabla spelare med dig – med nyladdat batteri.

iPod är ett varumärke som tillhör Apple Computer Inc."
Hyxarn skrev:Använd din iPhone USB-kabel bara. Koppla in den i USB-kontakten i mittkonsollen.
Sen är det bara att trycka på MODE knappen i stereon och välja USB. Sen är det bara att tuta och köra.

Tryck på ENTER för att komma in i ett iPodliknande menysystem i displayen för stereon.
Tack för tipset!
Jag provade med min vanliga USB/iPhone-sladd och det fungerade faktiskt perfekt. Jag kopplade in den i den "vanliga" USB-kontakten och kunde då lyssna på min iPhone-musik med artist- och låtnamn. Dessutom verkar den ladda telefonen också vilket är bra.
Jag är nöjd från ett iPhone-perspektiv men som ni andra skriver så kanske det skulle varit trevligt med en dedikerad iPhone-kontakt så att jag kan ha både en minnespinne och min iPhone inkopplade samtidigt, men det är inte hela världen, nu kan jag i alla fall lyssna på min favoritmusik! :)

Tack för hjälpen!
DarrenB skrev:
Hyxarn skrev:Använd din iPhone USB-kabel bara. Koppla in den i USB-kontakten i mittkonsollen.

Tack för tipset!
Jag provade med min vanliga USB/iPhone-sladd och det fungerade faktiskt perfekt. Jag kopplade in den i den "vanliga" USB-kontakten och kunde då lyssna på min iPhone-musik med artist- och låtnamn. Dessutom verkar den ladda telefonen också vilket är bra.
Jag är nöjd från ett iPhone-perspektiv men som ni andra skriver så kanske det skulle varit trevligt med en dedikerad iPhone-kontakt så att jag kan ha både en minnespinne och min iPhone inkopplade samtidigt, men det är inte hela världen, nu kan jag i alla fall lyssna på min favoritmusik! :)

Tack för hjälpen!
Det finns en kabel även för att ansluta 2 enheter (en usb+ en iPxx).
DarrenB skrev:
jhenrikj skrev:
Låter ju klockrent. Blir det två enheter då man trycker på Mode-knappen?
Vet du vad reservdelen heter?

//D
Inte så här på rak arm, men kolla tillbehörskatalogen, den finns där
jhenrikj skrev:
DarrenB skrev:

Tack för tipset!

Tack för hjälpen!
Dubbelkabeln är endast till för eftermonterad iPod/USB-kablage för Performance-stereon. Om man har standardmonterat USB-uttag (HP- samt PS-stereon) så är det bara det USB-uttaget man har att tillgå. Det finnns lite mer "snack" i denna tråd om detta.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... d&start=40

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]