Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WillyW
Hej!

Jag har en XC90 2,5T Automat -05 som enligt min mening drar för mycket. Den ligger idag på 1,6 l/mil landsväg.

Har sagt till på Volvo ett antal gånger. Första gången i höstas, då drog den ca 1,5l/mil. Då hade den inte gått 1000 mil ännu (hämtade ut den i Juni) och fick beskedet att förbrukningen skulle gå ner markant vid ca 1000 mil. När jag kört drygt 1000 mil och förbrukningen i stället ökat till 1,55 l/mil ringde jag igen. Då fick jag beskedet att ibland dröjde det till 1.200 mil innan den sjönk.

Vid 1.300 mil ringde jag igen och då fick jag äntligen komma in och de uppgraderade mjukvaran. Efter den uppgraderingen ligger som sagt idag förbrukningen på 1,6 l/mil.

På Volvo som vet var jag bor och vilka sträckor jag kör säger de att den borde inte dra mer än 1,3 l/mil med den körningen.

Jag bor på landet och kör i stort sett uteslutande landsväg (70-90 km/h). Terängen är okuperad. Jag har provat alla tänkbara körstilar för att få ner förbrukningen.

Jag har provat snabb acceleration och rulla "frihjul" hudratals meter fram till stopptecken o.dyl.
Jag har provat att köra "normalt" d.v.s den växlar vid ca. 3000 varv och "frihjul" de sista 100 meterrna.
Jag har provat att köra med acceleration så tunga lastbilar ligger och trycker på bakom.
Det sistnämnda är det som drar minst men herregud man blir ju nipprig. Då kan jag få ner förbrukningen till ca 1,57 l/mil.

Har för mig att i den tekniska datan står det att förbrukningen på landsväg skall ligga runt 1,2 l/mil. Så min ligger ju nästan 35% över vad som deklareras. Kan tilllägga att jag alltid använder motorvärmare som går 3 timmar innan start vid temp under 0 grader (bor i skåne).

Nu undrar jag om jag är ensam om denna höga förbrukning?
Vad drar era XC90?
av Frigge
Personligen tror jag inte det är något fel på din bil utan allt handlar om körsätt osv. Det som står i bränsledeklarationen är ju framtaget i laboratorietest enl gällande EU-regler, precis som alla andra bilmärken också använder sig av. Därför är det mer eller mindre omöjligt att ha förbrukningen som skrivs, det är ett riktvärde.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Vad står det för snittförbrukning på färddatorn?
vad står det för snitt hastighet påfärddatorn?

testa att köra ren lansväg nång gång & mäta vad den dra då 8kör inte en enda meter nån annan stans!
av Tony_BRU
Hej,

Hur fort kör du ? Jag har märkt en rejäl ökning vid bara några km/h snabbare med min XC70, vid 110-120 km/h på motorväg slurkar den i sig ca 1 liter milen går jag upp till 130 blir det genast 1,2 liter och vid 140 1,3-1,4 l/mil. Med en XC90 blir det ju ännu mer luftmotstånd vid högre hastigheter, men jag vet ju inte som sagt hur fort du kör.

Mvh
av WillyW
CarMan skrev: Vad står det för snittförbrukning på färddatorn?
vad står det för snitt hastighet påfärddatorn?

testa att köra ren lansväg nång gång & mäta vad den dra då 8kör inte en enda meter nån annan stans!
Snitt just nu 1,61 l /mil
Snitt hastighet 59 km/h

Tony_BRU skrev: Hej,

Hur fort kör du ? Jag har märkt en rejäl ökning vid bara några km/h snabbare med min XC70, vid 110-120 km/h på motorväg slurkar den i sig ca 1 liter milen går jag upp till 130 blir det genast 1,2 liter och vid 140 1,3-1,4 l/mil. Med en XC90 blir det ju ännu mer luftmotstånd vid högre hastigheter, men jag vet ju inte som sagt hur fort du kör.
Sällan över 110km/h, har inga motorvägar i närheten.
Användarvisningsbild
av Driver64
Har du kollat lufttrycket i däcken?
Användarvisningsbild
av Loner
Låter normalt i mina öron, har en granne tvärs över gatan som jag usrrat lite volvo med, han ligger på ca 2liter/milen i snitt. En annan jag pratat med som åker D5 säger 1.5 liter milen.

/L
av WillyW
Ja lufttrycket ligger en bit över normalt eftersom däckverkstan rekommenderade det.

Låter oroväckande med din granne Loner.

Finns det kanske någon här som kan styrka detta med förstahands erfarenhet?

Om så är fallet undrar jag varför min Volvo handlare inte säger detta så jag slipper undra om något är fel på bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
vist kan du ha fel på din bil, men det är ofta hur man kör bilen som påverkar bränsleförbrukningen.

svara halst inte så som du gjorde med däckstrycket, vi vill ha exakta siffror.

jag tycker att du ska tanka fullt o köra ren lansvägsåkning. sn kör du likadant med en demobil från din volvohandlare. har ni samma siffror så är allt ok.

du måste köra båda bilerna & halst samma sträcka
av WillyW
CarMan skrev:vist kan du ha fel på din bil, men det är ofta hur man kör bilen som påverkar bränsleförbrukningen.

svara halst inte så som du gjorde med däckstrycket, vi vill ha exakta siffror.

jag tycker att du ska tanka fullt o köra ren lansvägsåkning. sn kör du likadant med en demobil från din volvohandlare. har ni samma siffror så är allt ok.

du måste köra båda bilerna & halst samma sträcka
Ja jag förstår det, jag ska kolla exakt däcktryck.

Jag tankar fullt var gång (en gång i veckan), kommer ca. 40 mil på en tank (innan det börjar lysa) och 3 av 4 fulla tankar är 100% landsväg.

Men det där med att låna en exakt likadan av min volvohandlare var en bra idé. Har lånat en XC90 med V8 (innan jag köpte denna) en vecka och den drog mindre (knappt 1,5 l/mil samma sträckor) men det är möjligt min model drar mer under dessa förhållande. Kanske denna motorn behöver arbeta väldigt mycket för att få upp bilen i 90 km/h.

I övrigt måste jag tillägga att det är en helt fantastisk bil! Hade en V70 T5 innan (som drog runt 0.90 l/mil samma körning om det kan vara en ledtråd med förbrukningen, med där var det mycket gasen i botten det kan jag lova, :D ) som jag också var helnöjd med. Men denna XC90 har en komfort som är utan sin like. Jag kör också en BMW 545 Aut -05 men den ligger i lä när det gäller sittkomfort framför allt. Visst den V8'an är skitkul att köra men det känns som att åka pulka när man är så nära marken. Men visst kul är det, komforten har jag dock i XC90'an. Mycket viktigt är också de 7 sätena eftersom jag har 4 barn och fruga. 80% av tiden kör jag dock XC90'an ensam. Så man kan säga jag kör av mig i andra bilen och "puttrar fram" i XC90. BMW'n kommer dock inte i närheten av XC90's förbrukning naturligtvis. Runt litern normalt.

om du lägger en destination, "pratar&quo[…]

Det där är väl en ID3?

Besiktade idag på Besikta i Helsingborg. Fic[…]

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]