Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Appel skrev:
VolvoB20 skrev:Hela anledingen till att jag inte kan förstå mig på dubbla slutrör är väl att jag mekat för mycket bil genom tiderna.

Vad är det för löjligt om man har en rak motor, ett grenrör, en turbo, en katt, ett "sugrör" under bilen för att sedan dela upp det i två slutrör på vardera sidan sista halvmetern av bilen ???
I mitt fall är det nog i första hand symmetri, jag gillar inte när det är olika baklampor heller, typ backlampa i den ena och dimbakljus i den andra. Sen verkar det vara så enkelt att det är dubbla rör ut ur sista ljuddämparen på min bil (den ligger på tvären), det var likadant på min V50 T5 också, relativt billig och simpel lösning, men det tilltalar mitt öga.
Förstår att det är lite tråkigt för er som satsat på de stora bensinmotorerna, men jag tycker att dubbla utblås borde suttit på D5an redan från början - som du säger är det ju snyggt :-)-)

Synd bara att inte min XC60:a har dubbla utblås. Som jag förstår det kommer även 2,4D AWD att få dubbla utblås fr.o.m. MY10, så det kommer att se ut som att jag kör 2,4D FWD, vilket iofs kan vara positivt för alla miljödårar :D
Appel skrev:
VolvoB20 skrev:Hela anledingen till att jag inte kan förstå mig på dubbla slutrör är väl att jag mekat för mycket bil genom tiderna.

Vad är det för löjligt om man har en rak motor, ett grenrör, en turbo, en katt, ett "sugrör" under bilen för att sedan dela upp det i två slutrör på vardera sidan sista halvmetern av bilen ???
I mitt fall är det nog i första hand symmetri, jag gillar inte när det är olika baklampor heller, typ backlampa i den ena och dimbakljus i den andra. Sen verkar det vara så enkelt att det är dubbla rör ut ur sista ljuddämparen på min bil (den ligger på tvären), det var likadant på min V50 T5 också, relativt billig och simpel lösning, men det tilltalar mitt öga.
Ok, fattar vad du menar, men för mig är det bra symmetriskt med utblås på ena sidan och tanklock på andra sidan så de inte är intill varandra = högre säkerhet = volvo.

Eller avgas på ena sidan och batteri på andra sidan så bilen blir perfekt balanserad.
JE Jr skrev:Jag har hört någonting om att de kunde sänka mottrycket på Dubbelturbo-dieseln med dubbla slutdämpare, och att man med det kunde höja effekten något. Sen att de är synliga är väl en annan sak även om ajg tycker det är fräckt!
Jo AutoMotorsport står ju och svamlar om detta i sitt webb-tv reportage om nya D5 205. Men det är ju faktiskt så enkelt att vill man fördubbla genomströmningen så kan man göra två saker.

1. Sätt dit två dämpare = 100% viktökning

2. Öka diametern till 1.41 = 40% viktökning

Alltså är det mycket bättre för prestanda att öka diametern något, men dubbla rör är ju högsta mode på alla bilar, Audi, Mazda, Honda,MercedesSubaru, osv.... här gäller det för volvo att hänga på stylingtrenden.
VolvoB20 skrev: Men det är ju faktiskt så enkelt att vill man fördubbla genomströmningen så kan man göra två saker.

1. Sätt dit två dämpare = 100% viktökning

2. Öka diametern till 1.41 = 40% viktökning

Alltså är det mycket bättre för prestanda att öka diametern något, men dubbla rör är ju högsta mode på alla bilar,
Hört något om ljudbild och packningskrav eller?
Varför inte bara sätta ett 19" rör? Eller en japsdämpare! Då får man ju både effekt och ljud.....eller inte! :roll:

Det är klart snyggast med dubbla pipor! Låter bra och ger effekt! :-)-) Tycker att Volvos pipor är diskreta och snygga! Fast det är lite "B" att min V8 awd ser likadan ut som en D5! :wink: Fast V8an låter och går bättre! 8)
XC90_Executive skrev:Varför inte bara sätta ett 19" rör? Eller en japsdämpare! Då får man ju både effekt och ljud.....eller inte! :roll:
Det är klart snyggast med dubbla pipor! Låter bra och ger effekt! :-)-) Tycker att Volvos pipor är diskreta och snygga! Fast det är lite "B" att min V8 awd ser likadan ut som en D5! :wink: Fast V8an låter och går bättre! 8)
Mitt inlägg var seriöst, ett 19" rör har ju samma genomstömningsarea som 90 st 2" dämpare.

Om man sedan tycker det är snyggare med 1 st 19 tums rör på XC90an eller det är snyggare med 90 st 2 tumsrör i baken är väl en smaksak. :mrgreen:

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]