Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lennart lundgren
#286428
Har en 245 93 års modell.
Har under en längre tid haft lite strul med läckande vatten. Merparten av vattnet hängde ihop med dålig vattenpump. Denne är nu bytt med ny packning och lim efter konstens alla regler. Dessvärre finns det fortfarande ett litet läckage som visar sig på asfalten.
Jag vet inte vad kåporna kallas på Volvospråk men vi på Scania säger kopplingskåpa och växellådskåpa. I skarven mellan dessa tränger det ut lite glykol.
Var kan det komma ifrån? Jag misstänker att det kan hänga ihop med värmepaketet som jag tror har en dränering genom tunneln.
Någon som har någon erfarenhet av detta??

/ Lennart
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Lade till bilmodell i rubrik.
av lennart lundgren
#291813
Har nu äntligen hittat felen, tror jag. Värmepaket var troligen helt galet. Däremot upptäckte jag att den gamla motorvärmaren som fortfarande sitter kvar närmast vattenpumpen läcker vatten. Även den nya motorvärmaren läckte en aning men där fanns det en skruv som gick att dra åt. Läckaget har upphört där.
Min tanke är nu att ta bort den gamla motorvärmaren och ersätta med en frostplugg. Här börjar nästa problem. Vilken dimension skall det vara.
Har bl.a varit på Mekonomen men de har inga uppgifter. Däremot en massa olika modeller och dimensioner av pluggar.
Det är aningen svårt att komma åt att mäta och jag antar att man bör ha exakt rätt plugg annars går det åt skogen.
Var kan jag hitta en lämplig plugg? Dimension?

Angående tätningsmedel eller inte. Ska man ha det eller inte. Enl Haynes skall man det.
Fungerar biltemas packningslim som man änvänder till vattenpumpen?
av Rådlös
#291829
Om inte "din" Mekonomenbutik kan hitta rätt frostplugg till dig och din bil, Volvo 245 -93, så skall du absolut vända dig till någon annan! På den här forumsidan annonserar en firma: Skruvat. Börja med att fråga dom. Eller till närmaste Volvobutik.

En klargörande fråga bara. När du säger motorvärmare, så menar du väl en elektrisk insticksvärmare? Eller blockvärmare, som det också kallas?
av lennart lundgren
#291850
Yes, elektrisk insticksvärmare av typ DEFA. Den sitter i hålet närmast vattenpumpen. Det sticker ut två "värmerör" och på dessa en elektrisk kontakt som har en avklippt elanslutning. Trolig elfel och den gamla ägaren klippte av sladden och monterade en ny insticksvärmare på den andra sidan vid fördelaren.
av greenbay
#291868
Ibland kan det vara enklare att montera en ny värmare, det finns en modell som sitter med en gummipackning, då kan man byta packningen efter ett par år, när den torkar..
Jag köpte ny gummiring till min på volvo, så det bör vara en calix.
En chansning, men jf med att lämna in för att montera en frostplugg mha specialverktyg blir det kanske inte dyrare iaf.
/greenbay
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]