Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kleppan
Tja.. Idag på vägen hem från jobbet började min 945GL-93 vibrera kraftigt plötsligt vid 80-90km/h. Körde åt sidan o saktade ner. lyssnade lite, körde lite sakta, och sen körde jag vidare. Sen var det lugnt igen. Körde nån mil och vill minnas att det började igen efter en inbromsning. Körde sakta i typ 60-70, då vart det inte så farligt. Sen vid start igen efter ett rödljus så var det borta igen... Jävligt skumt.

Någon som kan ha ett hum om vad det skulle kunna vara. Har sökt runt en del på forumet, och folk som beskriver vibrationer, har det kontinuerligt i helt andra hastigheter om det är knutkors, stödlager som e slitna. MEn det kasnke finns fler symtom på när detta är slitet?
Amirv8 skrev:är det ratten som skakar brukar det var att däcken fram är obalanserade eller så är hjulinställningarna fram fel

Hela bilen skakade... Nu kan jag inte minnas om jag kände nåt i ratten just. Men om det skulle vara nåt obalans i framvagnen/hjulen, så skulle det väl inte försvinna? Jag menar, jag körde ju i 80-90 igen efter jag stannat till, o då vart det ju inga vibrationer.
Idag kom det igen, låg o körde i 100... då kom det smygandes. Släppte jag försiktigt på gasen vibrerade det ännu mer och minskade vid gaspådrag. Bilen var för övrigt olastad. Sen efter några kilometer minskade det och försvann helt. Jävligt mystiskt detta.

Ingen som kan tänkas veta vad detta beror på??
kolla upp drivlinan, Hardyskiva, drivknutar, stödlager.
- skulle även möjligen kunna vara handbromsbeläggen som separerat.
hur funkar handbromsen ?

/emwtur
Om problemet uppstår för att sedan försvinna helt efter några km så kan det vara skitig insprutning.Jag skulle rekomendera att köpa STP insprutningsrengöring och testa i bensintanken.Har själv detta problem nu och STP medlet hjälper och det blir mindre vibrationer för varje dag.
emwtur skrev:kolla upp drivlinan, Hardyskiva, drivknutar, stödlager.
- skulle även möjligen kunna vara handbromsbeläggen som separerat.
hur funkar handbromsen ?

/emwtur
JAg vill påstå att handbromsen funkar fint... Jag har ju inte haft bilen så länge, bara 2 vecker. Så jag har ju inte nån jättehum vad som vart bytt. Men handbromsen känns bra. Den tar vid mitten ungefär, och biter bra på båda hjulen känns det som.
Hur gick det med vibrationerna Kleppan?Har du hittat felet?Jag är nyfiken då jag har precis samma problem på min 745 av 91 års modell.Mina problem försvann nästan efter en och en halv flaska STP injection cleaner i bensinen men nu har de återkommit precis som förrut helt plötsligt över en natt.Mycket skumt eftersom problemet var 95 procent borta innan det återkom.
Köpa en tidig XC90?

Jag har en tidig XC90 D5 2016 köpt ny som har[…]

Volvo car UX

Jag vill verkligen uppmana alla som inte är n[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänker[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]