PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av wlarsson
Vilka modeller har 8 bultat svänghjul, nån som vet?
Passar svänghjul från b21/23 på en b20?
av Frownlayer
Från 74 och framåt så har B20 8st metriska bultar, istället för 6st tumbultar.
Vad jag minns så har b21/b23 också 8 hål, och väger ungefär lika mycket.
Så man tjänar ingenting på att smäcka dit ett b21/b23 svänghjul för det ligger massa jobb bakom.
av wlarsson
Jag har en c202 från -81 med b20, kopplingen har havererat och det är svårt att hitta en sån koppling. Tryckplattan är 285mm utvändigt och lamellen 240mm, dvs något större än en vanlig koppling. Tanken va då att byta svänghjul så jag får dit en vanlig koppling. Men svänghjul från b21 passar inte rakt av då eller?
av Frownlayer
Nepp, det passar inte... Jag tycker att du ska skaffa ett originalsvänghjul till b20, deras kopplingar finns, oftast på trimsidor, för 8-bult sväng till B20 är lite mer attraktivt...
av Amarace
Hmm, varför skulle inte ett B21/B23 svänghjul passa på en B20 vev som är 8-bultad?
Inga problem alls.
Och koppling har inget med svänghjulet att göra (på personbil alltså) så länge det är det plana svänghjulet. Det som styr kopplingen är ju växellådans splines, grov eller fin.
(och 8-bults vev till B20 är samma som på tidiga B21)

Däremot vet jag inte hur det är på 202:an, men det borde passa med ett vanligt svänghjul och vanlig koppling, sen finns ju olika urtrampningslager om det skulle bli fel avstånd där.
av wlarsson
Frownlayer skrev:Nepp, det passar inte... Jag tycker att du ska skaffa ett originalsvänghjul till b20, deras kopplingar finns, oftast på trimsidor, för 8-bult sväng till B20 är lite mer attraktivt...
Svänghjulet sitter ju med 8 bultar i veven, så orginal är 8 bultat.
av Frownlayer
Jag testmonterade ett svänghjul från b21 på min b20, det passade inte allt. bultar och allt var samma men det verkade vara olika höjder på dem.
En koppling till ett Original 8-bultat svänghjul är inte alls några problem att hitta. det finns lite varstans. så det e bara att ge sig ut och leta...
av wlarsson
Jo men mitt problem är att bultcirkeln till tryckplattan är mycket större än på en normal b20, men jag har fått tips om att det ska vara samma tryckplatta på 164:an.
Får se om jag kan hitta en bättre beg sådan. Har skaffat ett svänghjul från en b23:a, har inte provmonterat men jag har mätt lite på det och det ser ut till att kunna passa, men höjden (el djupet) har jag inte kollat.
Sen är det bara urtrampningslagret också men det kanske är ett vanligt, har visserligen hydraulisk koppling med en gaffel som trycker på urtrampningslagret men det kanske passar med vad som helst?!
av LarsBd
wlarsson skrev:en c202 från -81 med b20
Har inte dom "fel" växellåda en M400 eller om det var M45?

Bra återkoppling!

D4 VEA dricker olja

Nya turbon kommer imorgon. Blir att lyfta ur motor[…]

Hej hjälper en kompis med en c30 . Han skicka[…]

Hej! Har en B230 motor på ett stativ som int[…]