Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle man kunna tänka sig någon åtgärd som kan leda till mindre motorljud vid acceleration på D5-motorn.

Bilen går mycket tyst i marchfart och detta gäller en bra bit över tillåten hastighet. Det är i lägre farter och vid acceleration som det "missprydande" ljudet stör.

Ska jag fylla motorrummet med fogskum? Eller verkar det för skumt?

Förslag?

Hälsningar

Henry
av riha
Henry_Fågeljazz skrev: Ska jag fylla motorrummet med fogskum? Eller verkar det för skumt?

Hahaha, skämtare där. (fogskum, skumt)
Användarvisningsbild
av Thho
Öronproppar kanske!

Nä allvarligt, låter det så mycket? Har själv en V70II D5 AWD automat och motorn hörs knappast och definitivt inte på ett störande vis. Det gäller såväl vid lägre farter som vid acceleration.

Har dock förstått av diskusionerna att vissa upplever det som ett problem så det kanske är undertecknad som är okänslig.
Summum skrev:Vad olika smak det finns, själv gillar jag dieselknack, man kanske skulle riva bort lite isolering :)
Du behöver inte riva bort någon isolering, bara att lyfta av ljuddämparkåpan som täcker motorn, det blir ett helvetes slammer om du nu gillar detta. :mrgreen:
Du behöver inte riva bort någon isolering, bara att lyfta av ljuddämparkåpan som täcker motorn, det blir ett helvetes slammer om du nu gillar detta. :mrgreen:[/quote]

Det har jag inte tänkt på, det var en bra ide', det måste jag prova, tack ska du ha! :)
Användarvisningsbild
av leiwi
en åtgärd som du kan titta på om du hör motorn lite "för mycket" är att bakom sidostyckena som täcker mittkonsollenpå båda sidorna är riktigt monterade och täta .kanske kompletera
Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]