Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

så då får jag lossa klämman på slangen och ställa tomgången, motorn ska varmköras före man stomansluter kabeln eller? och sen vrider man på tomgångskruven? när jag vred på den en annan gång fick jag vrida på den med polygrip ska det vara så?
andreas88 skrev:så då får jag lossa klämman på slangen och ställa tomgången, motorn ska varmköras före man stomansluter kabeln eller? och sen vrider man på tomgångskruven? när jag vred på den en annan gång fick jag vrida på den med polygrip ska det vara så?
Slangen ska INTE vara klämd när du ställer tomgången, så lossa klämman!
Motorn ska vara varmkörd när man stom-ansluter kabeln och ställer tomgången, så ut å kör tills tempmätaren gått upp!
Gängorna torkar med tiden, så det är inget ovanligt att det är trögt att vrida skruven! Testa med att smörja skruven med lite 5-56 el likn.
Har idag ställ tomgången på 700 med jordad kabel som Jocke S berättat, och när jag lossade jordningen så steg tomgången till 1100 varv med varm motor ska kolla i mon vad den är på när den är kall, så det hjälpte inte att skruva på tomgångsskruven. vad kan jag mer göra för att få normal tomgång?

vad är det som gör att tomgången är låg när den är kall och hög när den är varm? finns det nån som vet varför den beter sig så? reglerar inte tomgångsmotorn alls?
Bensinpriser v2

Även denna vecka ser veckopriset på die[…]

Startproblem V70

Du har lagt din tråd under kategorin bilar u[…]

Volvo car UX

Och de har dessutom tagit bort möjligheten at[…]

Elschema hittar du på https://www.manualslib[…]