Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riha
VolvoB20 skrev:
riha skrev:Nej, tyvärr inga siffror eller prestandainfo att ge dig, men jag själv hade blivit lite väl pissed off om jag själv lagt bestllning en månad sen och sen får reda på ny motor, du kan ju alltd avbeställa och beställa ny XC60 istället med nya motorn, men då får du vänta längre också.

Dubbelturbo, lägre förbrukning, högre vrid. En del info som tilltalar mig iaf.
Om du beställde för drygt en månad sedan borde bilen sedan länga vara produktionsplanerad och går definitivt inta att avbeställa.

Min är beställd för mindre än en månad och skruva ihop denna vecka.

En D5 -205 My-10 kostar ju rätt mycket mera, både i listpris och att du får mycket lägre rabatt.
KAnske inte avbeställa själva tillverkningen, men man kan avsäga sig bestllningen hos bilhandlaren, den är inte bindande såvitt jag vet, utan bilen är ens först när den är betald, typ.
av riha
Ghiabi skrev:
dali skrev:Då lär man få betala för att bryta kontraktet. På en bil för ca 400.000 kan det nog kosta runt 40.000.
8% enligt min bilhandlare! :evil:

Tack för infon, visste jag inte.
riha skrev:
VolvoB20 skrev:
riha skrev:Nej, tyvärr inga siffror eller prestandainfo att ge dig, men jag själv hade blivit lite väl pissed off om jag själv lagt bestllning en månad sen och sen får reda på ny motor, du kan ju alltd avbeställa och beställa ny XC60 istället med nya motorn, men då får du vänta längre också.

Dubbelturbo, lägre förbrukning, högre vrid. En del info som tilltalar mig iaf.
Om du beställde för drygt en månad sedan borde bilen sedan länga vara produktionsplanerad och går definitivt inta att avbeställa.

Min är beställd för mindre än en månad och skruva ihop denna vecka.

En D5 -205 My-10 kostar ju rätt mycket mera, både i listpris och att du får mycket lägre rabatt.
KAnske inte avbeställa själva tillverkningen, men man kan avsäga sig bestllningen hos bilhandlaren, den är inte bindande såvitt jag vet, utan bilen är ens först när den är betald, typ.
Som tur är för alla bilhandlare så får man betala 8-10%, annars hade de nog gått i konkurs för många år sedan allihop... PH
Fasen vad tiden går långsamt, hämtar bilen 10.00! Till och med plocka ur diskmaskinen har varit givande för att få klockan att gå. Återkommer med ny tråd efter ordentlig provkörning idag, ska försöka lägga upp lite bilder på grillen och dubbla avgasrören på D5:an
xcmannen skrev:Fasen vad tiden går långsamt, hämtar bilen 10.00! Till och med plocka ur diskmaskinen har varit givande för att få klockan att gå. Återkommer med ny tråd efter ordentlig provkörning idag, ska försöka lägga upp lite bilder på grillen och dubbla avgasrören på D5:an
Vad är det för megalöljig med dubbla avasrör, speciellt på en diesel ??????

Brukar kika lite på motortrimning och har sett att man åker lätt med 1200-1400 hk i dragracing och har fortfarande bara 1 avgasrör. Vad satsar man på här med dubbla rör.... 2500 hk eller ?:-/

Dessutom ger ju två rör lägre prestanda än ett rör, Gör du röret 1,4 ggr så stort så får du dubbla genomströmningen till 1,4 ggr vikten, ska du har två rör istället så blir vikten det dubbla = enkel matematik.
Du har säkert rätt. Har en son som är fem, han älskar dubbla pipor på bilar. Måste erkänna att jag är ungefär på en femårings nivå själv, även om det inte ger någon mereffekt utan kanske tom tvärtom så kan jag inte annat än gilla utseendet. Dock har det väl gått lite inflation i utbudet nu när dom utrustar en relativt "medioker" diesel med dessa. Tycker kanske att det skulle vara förbehållet lite sportigare motorer eftersom det är dessa man associerar med sånt. Smaken är som baken.............
av Amli
xcmannen skrev:Fasen vad tiden går långsamt, hämtar bilen 10.00! Till och med plocka ur diskmaskinen har varit givande för att få klockan att gå. Återkommer med ny tråd efter ordentlig provkörning idag, ska försöka lägga upp lite bilder på grillen och dubbla avgasrören på D5:an
Haha. Ser fram emot första intrycken av din nya bil samt bilder.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]