Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
CurrentHill skrev:Verkstaden som servade min bil är en auktoriserad märkesverkstad. En av de stora (börjar på B, men det gör väl båda :) )

Då min fabriksgaranti är 2 år och bilen plockades ut i november 2004 så skulle jag behöva få detta fixat innan minusgraderna ebbar ut i år. Felet har funnits sedan bilen var ny. Men de gånger jag var hos verkstaden första året hittade de ingenting i loggarna och hänvisade till "is på givarna, inget att bry sig om". Men det känns ju lite fånigt att ha ett antisladdsystem som inte fungerar i minusgrader. :???:

Med vänlig hälsning

CH
Is på givarna, den va bra...
kan inte komma på en enda givare som inte tål is, tror att alla givare fungerar normalt trots at dom är fulla med is.
om nu en givare mot förmodan skulle fela om den får is på sig, så sätter den en klockren felkod då!
(dom flästa givarna sitter inne i cupen)
av zenobia
Danneman skrev:zenobia, Carman svarade ju på ditt inlägg.... inte på Currenthill´s..
he he he....
Läs en gång till.
av zenobia
CarMan skrev: vist har dom tillgång till all utrustning, men som ni vet så talar inte utrustningen om vad som är fel i bilen utan det grävs lite av mekanikern också!
Då fick jag alltså rätt till slut när jag hävdade kompetensbrist på ena eller andra sättet.
av zenobia
CurrentHill skrev:Men de gånger jag var hos verkstaden första året hittade de ingenting i loggarna och hänvisade till "is på givarna, inget att bry sig om"
Givarna på hjulen fungerar via det magnetfält som skapas när hjulet snurrar runt. Det skulle vara en väldigt speciell is om det inte fungerade.

Har du is på givarna inne i kupen då har du andra problem med bilen..
:D
av Frigge
zenobia skrev:
CarMan skrev: vist har dom tillgång till all utrustning, men som ni vet så talar inte utrustningen om vad som är fel i bilen utan det grävs lite av mekanikern också!
Då fick jag alltså rätt till slut när jag hävdade kompetensbrist på ena eller andra sättet.
Tror du en liten verkstad har kompetens att lösa ett sådant fel då ?
Garanterat INTE. Allt beror ju på vilken Tekniker man kommer till,personen som läste av den här bilen kanske inte jobbar med dessa saker till vardags utan bara försökte hjälpa personen i fråga.
Hur du än vänder o vrider på allt du skriver har alltid en Auktoriserad Verkstad totalt sett mer kompetens, sen var du lämnar din bil är ju ditt val.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:
zenobia skrev:
Garanterat INTE. Allt beror ju på vilken Tekniker man kommer till,personen som läste av den här bilen kanske inte jobbar med dessa saker till vardags utan bara försökte hjälpa personen i fråga.
Hur du än vänder o vrider på allt du skriver har alltid en Auktoriserad Verkstad totalt sett mer kompetens, sen var du lämnar din bil är ju ditt val.

/Fredrik
jag som vet hur systemen & felsökningsutrustningen funkar, samt att jag käner till deta fel & vet vilken info man får ut & kan få via andra data baser, kan påstå att den mindre verkstan inte kan ha en susning om detta.
men du kan ju test när din bil strular så får du bilda din egan uppfattning
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CurrentHill skrev:Men de gånger jag var hos verkstaden första året hittade de ingenting i loggarna och hänvisade till "is på givarna, inget att bry sig om"
Givarna på hjulen fungerar via det magnetfält som skapas när hjulet snurrar runt. Det skulle vara en väldigt speciell is om det inte fungerade.

Har du is på givarna inne i kupen då har du andra problem med bilen..
det är viserligen halgivare på denna bil, men ävan dom finkar med is på.
desutom så skula man ha en massa andra fel om det nu var hjul givarna som var felorsaken
av Teemu
Frigge skrev:
zenobia skrev:

/Fredrik
Jag tycker det är fel som f-n om jag skall betala felsökningavgifter och verkstadsbesök om teknikern inte ens jobbar med den biten jag lämnat in bilen för. Säger sig självt att det är bortkastade pengar i dom flesta fall då. Inte undra på att många får många delar utbytta innan verkstaden till slut hittar felet efter ett antal försök. Kunden betalar ju trots allt för att det skall vara en kompetent mekaniker som tittar på felet - inte en som kanske inte jobbar med normalt.
av zenobia
CarMan skrev:det är viserligen halgivare på denna bil, men ävan dom finkar med is på.

Ser ut som vanliga ABS-givare i Vadis....
av zenobia
Teemu skrev:Kunden betalar ju trots allt för att det skall vara en kompetent mekaniker som tittar på felet - inte en som kanske inte jobbar med normalt.
Kunde inte sagt det bättre själv... Att alla dessa verstäder inte förstår att vill ha någon som kan kundens bil innan och utan. Chansa kan jag göra själv utan att betala någon dyr timpeng. Man åker till en märkesverkstad just för att få experter.

Tror inte att du är så intresserad av en "öron/näsa/hals"-doktor när du skall byta ut din trasiga njure. Det spelar ingen roll om han är världens bästa ÖNH-doktor när du ligger på operationsbordet.

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]