Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sweeler
Hej gott folk,

För en månad sen inhandlades en S60 2,5T årsmodell 2004 som gått 6500mil.
Jag har inte upplevt några problem alls, men knappt kört med den heller då jag pengar kollektivt till jobbet.

I början av förra veckan (kanske kört bilen 35 mil) började bilen klaga på att det var "Dags för service" trots att 6000mils servicen är gjord och det finns stämplar i boken (gjord på 5980 eller liknande), nästa service skall ju inte vara förrän 8000mil?!?

Vad kan detta bero på? är det bara att de missat att "nollställa" varningen, kan jag med gott samvete köra på till 8000 mil med lampan? eller hur skall jag gå vidare med detta problem?

Sedan idag fick jag än mer huvudbry när den börjat varna för "Larmssystemsservice erfodras". Detta har jag aldrig hört talas om så man blev ju lite fundersam. Googlade lite och fann att det kan vara det mesta inom larmet men troligen backupbatteriet till sirenen? Är det korrekt? Är det verkligen möjligt att ett sådant batteri kan ta slut så fort? Bilen är ju i stort sett ny och knappt körd? om jag lämnar in det, kommer det kosta mig skjortan? ... Eller vad ska jag göra åt detta?

Jag får tacka så mycket på förhand, jag är grymt nöjd med min Volvo men detta gör mig skärrad, snart lyser väl varenda varningslampa :O

Jag får ursäkta att jag utelämnade information här: bilen är köpt av en privatperson.
Senast redigerad av 1 Sweeler, redigerad totalt 0 gånger.
Kolla vilket datum som den senaste servicen var gjord. Jag har en S60 också, och servicelampan också tändes långt innan nästa service i boken. Svaret jag fick var att tiden gått ut, och det blev en så kallad mellanservice. Jag tror utan att veta, att det är ett år innan servicelampan tänds.

När det gäller ditt larmsystem, ska du nog åka in där du köpt bilen och be dom kolla upp vilka felkoder du har, innan du börjar spekulera kring eventuella fel.
Användarvisningsbild
av opA
Om du handlade den av en bilhandlare har du antagligen ~1-24 månader / x till xxxx mils garanti att lämna in den på så det lär antagligen inte kosta dig någonting.
Om jag vore i ditt ställe så skulle jag börja med att ringa den verkstaden som har senaste stämpeln för o kolla ? Sedan om du planerar att behålla Volvon så är en Felkodsläsare för 1400 pix betald rätt snabbt. finns hos http://www.bsr.se
Just nu kan vi bara gissa, först Felkoder sedan ta itu med rätt grejer. det kan vara precis allt från dåligt batteri med tanke på att den rullat så lite till att det verkligen är fel på något vilket jag kanske inte tror egentligen.
Läs av o skriv upp felkoderna så skall du få se på ett Forum som det finns duktigt folk som kan hjälpa dig, nämligen detta forum. Volvoverkstäderna kan ta allt från 400- 800 pix för en avläsning, 2 avläsningar o din Felkodsläare är betald....= bra affär.
bilen ska servas varje 12 månader eller varje 2000 mil. (det som först infaller)
har bilen gått 999 mil eller mindre, när det gått 12 månader sedan förra servicen kan du göra en mellan service, men bara varannan gång! (ej 2 mellanservicar i rad!!!)

felmedelande på larmat,betyder att det har lagrats en felkod, man kan inte säga mer i nuläget.
syrenen brukar int paja på så nya bilar (men backup batteriet tar stryk av att vara urladdat)
Tack för svaren, nu känner jag mig lite säkrare ang detta i alla fall.

Kollade upp ang servicen, senaste var gjord som sagt på 5990mil och gjordes 2008-05-20.
Och det var just nu, den 20e Maj som lampan för service började lysa igen, trots att den nu bara gått 6500mil.
(Nästa service 8000mil).

Men vad är detta med "mellanservice" ? Jag har aldrig hört talas om detta, är det nödvändigt och kostar den som en vanlig service? Kollar man i serviceboken så är det bara gjort serivar efter "milantal" och ej efter något specifikt år.

Ang Larmsystemsservicen får jag som ni rekommenderat försöka få tag i ett felkodsinstrument och få reda på mer specifikt vad som är fel innan jag kan gå vidare med det då jag förstått på era svara att det kan vara olika fel, så tack för det tipset än så länge.
Ja du ska servabilen!
en mellan servie innehåller färre kontrollpunkter & är därmed lite billigare
Sweeler. Om jag varit i ditt läge hade jag själv bytt olja och oljefilter (kan man göra ganska enkelt själv utan någon vidare meckarvana). Tror inte man behöver göra något mer på en mellanservice. Eller okej, det finns säkert en hel lista på kontrollpunkter men oljebytet är nog det allra viktigaste.
Jag brukar lämna in min på service var 2000:e mil och byta olja & filter själv en gång där mellan. (efter 1000:e mil)
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?

Returfjädern i dörrlåset har g&ari[…]