Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej frågan gäller alltså tomgångsmotorn på min 740 från 87 med B230F motor, det är så att jag tror min tomgånsmotor inte fungerar att den e trasig? för om jag låter den vara som den e så är tomgången på 1000 vid kall motor och mellan 1500 och 2000 på varm motor och om jag klämmer slangen som går in till tomgånsmotorn och då menar jag den slangen om jag står framför bilen och tittar till höger på tomgångsmotorn, om den e klämd så är tomgången på 1000 vid varm motor och drygt 700-800 vid kall motor. har hört att om man klämmer slangen och varvtalet sjunker så är motorn trasig stämmer det? vill inte lägga 2000 på en ny tomgånsmotor, kan man plocka ur kabeln till den och bara strunta i tomgångsmotorn? eller finns det nåt bättre sätt att få ordning på det? för nu har jag kört med klämt slang i ett halv år ungefär, och den går ju mycket bättre som det e nu... är det farligt att köra med klämd slang till motorn?
Vid expansionskärlet har du en liten 2-polig kontakt hängande med bl.a. en röd/vit kabel.
Varmkör motorn och stom-anslut den röd/vita kabeln.
Justera motorns varvtal till 700 varv/min. med hjälp av tomgångsskruven (under spjällhuset).
Ta sedan bort den röd/vita kabeln från stommen.
Nu ska tomgången ligga runt 750 varv/min.
har testat med startgas över hela motorn men varvtalet ökar inte nånstans så det är inte problemet, har även testat att ställa tomgången med tomgångsskruven som emwtur nämner, och det funkade ungefär en vecka sen blev det likadant igen och då klämde jag slangen till tomgångsmotorn och då funkar den ju bättre, har inte längre tomgång på 2000, men den är ju dock mellan 700-800 när den är kall. det konstiga är ju att när motorn blivit varm så ligger den på 1000 utan att pendla.. inann jag klämde slangen så var det ju tvärtom. normal tomgång på kall och hög när den var varm...
okej, då borde jag kanske ställa ner den lite?
spjällkontakten klickar när jag vrider på gasrullen lite och klickar när jag släpper den så att den går emot tomgånsstoppet som det heter

men slangen till tomgångsmotorn ska inte vara klämd då jag ställer tomgången? jag kan väl använda vilken kabel som helst för att jorda den röd/vita kabeln va? typ en vanlig el kabel hemifrån? när jag gjorde det sist så använde jag ena kabeln av dom två i en vanlig el kabel hemifrån, och satte den mot minus på batteriet, gjorde jag fel då?
andreas88 skrev:okej, då borde jag kanske ställa ner den lite?
Men slangen till tomgångsmotorn ska inte vara klämd då jag ställer tomgången? jag kan väl använda vilken kabel som helst för att jorda den röd/vita kabeln va? typ en vanlig el kabel hemifrån? när jag gjorde det sist så använde jag ena kabeln av dom två i en vanlig el kabel hemifrån, och satte den mot minus på batteriet, gjorde jag fel då?
Slangen ska inte vara klämd när du ställer tomgången!
Det går prima med en bit hemma-el-kabel när du stom-ansluter den röd/vita...

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]

Bromsar på S60

Är väl inga konstiga miltal på det[…]