Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klasson
Fjärrstyrning i ratten till cd ,Har inte det på min bil, men vill eftermontera är det svårt?
såg att fjärren kostade 555:-
av Noodles
555:- är nog enbart för knapparna, du lär ha en sladdstump till också, som jag har för mig kostar runt 200:-
Användarvisningsbild
av henka35
Jag har beställt knappsatsen igår. Den kostar 553:- och då ingår kabeln. Vet eftersom att de hade hemma en i fel färg, så vi öppnade och kollade om den var med.
/Henrik
av Noodles
Ah oki, låter fint :)
Är rätt säker på att det tidigare postats att sladden säljs separat samt att Hans Persson Bil i Hedemora sa att sladden såldes separat.

Men det är ju positivt om saker blir billigare. :wink:
av Zane_73
När jag köpte knappar till min S60 fick jag köpa sladden separat.
Det kanske har ändrats, var ca 1 år sedan.
Användarvisningsbild
av kez_style
Jag har heller ingen rattfjärr på min och funderar på att lägga in.
Är det många sladdar som ska dras? kan man göra det själv? och behöver man göra software update?
av Frigge
Det enda som krävs är rattknappar o kabeln mellan hö o vä rattknappar,
ingen uppgradering är nödvändig. Dock bör man handska med försiktighet med srs-modulen. Egentligen är det ju inget man ska hålla på med hemma utan låta någon med erfarenhet o rätt kunskap montera.

/Fredrik
av maf
Kan meddela att det var hur lätt som helst att montera dit knapparna, om man följer instruktionen på Tips och Trix. Till och med en storstadsbo som jag utan någon som helst fordonskunskap klarade detta galant, med ett undantag - jag lyckades inte skruva upp skruvarna till ratten med den medföljande Thorx-nyckeln. När jag däremot hittade ett bättre verktyg i min egen verktygslåda gick det bra.

Man öppnar ratten, skruvar loss och plockar ut plastbiten som sitter på platsen där knapparna ska sitta, sätter dit knapparna och kopplar in sladden (bara att klicka fast ena änden i de nya knapparna och andra änden på annan plats i ratten - inget lödande, kabeldragande eller kopplande). Klart. :-)
Användarvisningsbild
av frilins
Jag betalade 520:- för knapparna och 150:- för kabeln.
Detta var på Volvo och det ska vara samma pris överallt.
För 5 månader sen.

Sen vill jag göra ett tillägg på min tips&trix instruktion, fäst upp kabel i övre delen av stålramen med buntband för att inte kabeln skall klämmas när man monterar tillbaka paketet.
Och använd ordentligt med kraft för att se till att verktyget inte slinter ut skruvskallen, tryck alltså mejseln hårt mot skruven med ena handen medan du skruvar med den andra, när du monterar av ratten.
Dom två skruvarna kan sitta stenhårt! Och det är ingen höjdare att ha rundat skruvhuvudet.
Tänker man på detta är det ingen större historia om man är någorlunda händig.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]