Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dbbernier
ska byta hjullager bak är det någon som vet hur man gör.
behöver man special verktyg mm.
har precis bytt bromsbackar å servat bak bromsarna
Användarvisningsbild
av flyvert
Ligger tråden i rätt forum är det väl inte värre än:

(V70N)
1. Demontera bromsok + bromsskiva
2. Demontera alla bultarna till lagret (3 är lättåtkomliga, den 4:e går inte att få bort helt men det funkar ändå och du måste troligtvis lossa ett stag som annars blockerar åtkomst till den 4:e bultskallen)
Nu bör det inte gått mer än 30 minuter, även för en rookie...
3. Ta dän hjulnavet...
... men nu kan tiden rinna iväg ifall du inte har rätt prylar eller erfarenhet till hands...
Sitter skiten ordentligt fast och du inte vågar "spöa det tillräckligt" fann jag denna metod ganska enkel:
Fixa fram distanser (t.ex. en annan bult av rätt längd och egenskap) att lägga bakom original hjulbultar som du drar in i navet och använd hjulbultarna som avdragare. Med rätt anspänning gör "en sista "kyss" med en slägga jobbet.

Se upp med ABS-sensorn! T.ex. om du försöker dig på tricket att använda bilens egen tyngd eller annan domkraft för att pressa den gamla skiten loss/uppåt.

Bild från min container (med fyrkrafs) efter att den gamla skiten släppt (f.ö. det 4:e originallagret på 10.000 mil :-(O) )
Bild

/f
XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]