Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
zenobia skrev:Struntar om man så måste komma i kontakt med påven.

Jag hävdar fortsatt...
Så då var vi här igen med märkesverkstäder och deras VERKLIGA kompetens. Antingen hittade dom inget eller så orkade dom inte bry sig. I bägge fallen handlar det om kompetensbrist på ena eller andra sättet.

Det är väl upp till verkstaden att ha dom prylar som dom behöver för att lösa sina arbetsuppgifter.
Synda att dra ALLA Volvoverkstäder över en kant ! Finns ju självklart bättre o sämre precis som med mindre oauktoriserade verkstäder, förutom att dom mindre har ÄNNU mindre erfarenhet av Volvobilar i regel.
Dom har ju ingen tillgång till till informationen som Volvo lägger ut till Auktoriserade Volvoverkstäder.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:Struntar om man så måste komma i kontakt med påven.

Jag hävdar fortsatt...
Så då var vi här igen med märkesverkstäder och deras VERKLIGA kompetens. Antingen hittade dom inget eller så orkade dom inte bry sig. I bägge fallen handlar det om kompetensbrist på ena eller andra sättet.

Det är väl upp till verkstaden att ha dom prylar som dom behöver för att lösa sina arbetsuppgifter.
Ja vist kan man mistolka felkoder eller göra klara fel även om man jobbar på en volvo verksta, men detta fel kan inte en inge aktoriserad verksta hitta i TIE alls, då dom inte har tillgång till det. så oavset om du tycker att denna vilvo verksta är kass eller ej så hade felet defenetivt inte blivit löst om du gjort servicen på en icke aktoriserad verksta & bett dom kollat på detta.

-----------

vad fick du betala fö felsökningen. 0:- eller hur!
Användarvisningsbild
av CarMan
Klasson skrev:Ok, men varför kommer felet bara vid - , borde inte givare och liknade tåla minus?
en hel givare tål minusgrader, men du har ju en trasig (om det nu är en givare som jag bar gisat!)

värme får matrial att utvidgasig, olika matial utvidgas olik mycke
/ tvärtom men kyla.
av CurrentHill
Verkstaden som servade min bil är en auktoriserad märkesverkstad. En av de stora (börjar på B, men det gör väl båda :) )

Då min fabriksgaranti är 2 år och bilen plockades ut i november 2004 så skulle jag behöva få detta fixat innan minusgraderna ebbar ut i år. Felet har funnits sedan bilen var ny. Men de gånger jag var hos verkstaden första året hittade de ingenting i loggarna och hänvisade till "is på givarna, inget att bry sig om". Men det känns ju lite fånigt att ha ett antisladdsystem som inte fungerar i minusgrader. :???:

Med vänlig hälsning

CH
av Frigge
Som jag sa tidigare, felet finns garanterat loggat. Allt annat är orimligt då ALLT sparas i minnet. Med största säkerhet är det SWM (SAS) som är felaktig o i behov av ett byte. Dock måste dom konstatera detta med relevanta felkoder.

/Fredrik
av zenobia
CurrentHill skrev:Verkstaden som servade min bil är en auktoriserad märkesverkstad. En av de stora (börjar på B, men det gör väl båda :) )
CarMan skrev:men detta fel kan inte en inge aktoriserad verksta hitta i TIE alls, då dom inte har tillgång till det.
Opps CarMan. En av dom stora borde väl ha tillgång till Volvo CC:s armada av tre-bokstavs-koder-prylar?
Någon ny ursäkt?

Det här är ingen personlig vendetta oss emellan men jag tycker att det är så trevligt att "diskutera" med fanatiska människor... Som Jehovas när dom knackar på dörren.
:D
av zenobia
CarMan skrev:vad fick du betala fö felsökningen. 0:- eller hur!
Hur mycket kostade felsökningen CurrentHill?

Var det kostnadsfritt som CarMan sa?

.
av CurrentHill
zenobia skrev:
CarMan skrev:vad fick du betala fö felsökningen. 0:- eller hur!
Hur mycket kostade felsökningen CurrentHill?

Var det kostnadsfritt som CarMan sa?

.
Tja, det stod inget på servicefakturan om någon felsökning iallafall. Men i och med att det är garanti på bilen så hade jag ändå aldrig godtagit någon som helst form av avgift för felsökning/reparation. Men jag har svårt att se att det skulle ha tagit mer än 2 minuter att konstatera att inget fanns att finna i loggen.

Med vänlig hälsning

CH
Användarvisningsbild
av Danneman
zenobia, Carman svarade ju på ditt inlägg.... inte på Currenthill´s..
he he he....
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CurrentHill skrev:Verkstaden som servade min bil är en auktoriserad märkesverkstad. En av de stora (börjar på B, men det gör väl båda :) )
CarMan skrev:men detta fel kan inte en inge aktoriserad verksta hitta i TIE alls, då dom inte har tillgång till det.
Opps CarMan. En av dom stora borde väl ha tillgång till Volvo CC:s armada av tre-bokstavs-koder-prylar?
Någon ny ursäkt?

Det här är ingen personlig vendetta oss emellan men jag tycker att det är så trevligt att "diskutera" med fanatiska människor... Som Jehovas när dom knackar på dörren.
:D
vist har dom tillgång till all utrustning, men som ni vet så talar inte utrustningen om vad som är fel i bilen utan det grävs lite av mekanikern också! Här hr en del svrt att tänka eller kan inte alla system utan till.

Mekanikern har säkert sätt felkoden på SWM, en inte trott att den har nått med antisladdsystemet att göra, Då sWM en bara styr de komponenter som sitter vid ratten, typ blinkers stak fartfållar knappar m.m.
han har säkert en intermitent felkod på komikationen mellan SWM & CEM

(jag har ju ingen aning om vad du har för felkoder, so0tter o gissar friskt tänk på det)

det han missat är att det sitter en rattvinkelgivare där. tappar CEM kontakten med SWM kan inte BCM fåtag i värena från rattvinkelgivaren & antislad systemet stängsav o du får lamptänning.
men mekanikern har inga felkoder i BCM 6 det tilkar han som att det inte finns några felkoder (BCM styr abs & antispinn / antisladd)

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Du kan titta i den här tråden . Specif[…]

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]