Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jonmad
Skall byta Tändstift på min 744GLE -88´. Sitter en b230E motor i bilen.
Har ni några rekommendationer på lämpliga stift? Tittat på tändstift från Beru. Men ni kanske har andra förslag, typ NGK?
av jonmad
Rätta mig om jag har fel, men var det inte Volvo som hade strul med sina stift för ett tag sen? Att den keramiska delen gick sönder och ramlade ner i förbränningsrummet? Eller är detta åtgärdat nu?
Nu när du säger de så har även jag hört talas om de, de va på nån v70 modell eller nåt sånt va?va de nåra spec. orginalmonterade stift förresten ?:-/ ? jaja hursomhelst. Ja har haft en 960 3.0 som jag körde på volvostift (hade ett tag nåra NGK som enl. rekomendationstabellen skulle passa min bil, fast den började misstända så himla illa så skruvade i volvostift igen. dyrare men smakar de så...), En 740 GLE -85 med B230E som jag även körde på volvostift, gick fint :) Och nu en 740 Turbo -88 med B230FTX även den körs på volvostift. Så för min del har dom stiften funkat :-)-) men sen fins de ju självklart måndagsexemplar av allt. Hade nog skruvat i volvostift om de va min bil iaf :)
av Gazten
När jag köpte så hittade jag en liknande tråd, där stod det att man skulle använda ngk bpr6es eller några volvo stift som var fel enligt volvo.
Du ska bara använda NGK-tändstift som heter BPR6ES eller Volvos tändstift som heter 270746 ( fel enl. volvo!) använd INGA andra likvärdiga tändstift, det blir bara problem...

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]