Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
halmstaden skrev:Det kan man verkligen fråga sig. DRIVe ska ju stå för den snålaste bilen i sin klass, något som knappast 2.5T eller 2.0 kan stå för. Och på C30/S40/V50 sitter ju loggan på framskärmen, men på V70 på bakluckan ?:-/ :roll: Hur tänkte de då? Har emblemet flyttats på V50 till MY10?
DRIVe-emblemet har suttit under motoremblemet på bakluckan även på MY09 av C30/S40/V50, inte bara på framskärmen. :)
Användarvisningsbild
av halmstaden
Jaså? Av bilderna nedan att döma verkar onekligen Volvo ha flyttat DRIVe-logon från framskärmarna till bakluckan. Någon som kan reda ut detta mycket viktiga (nåja..) dilemma? Och ännu hellre förklara logon på 2.5T och 2.0?
Bild
Bild
Bild

Grattis till lappen förresten! :D
av XCThord
halmstaden skrev:Låter rimligt men varför sitter emblemet på 2.5FT och 2.0F?? ?:-/
Min gissning är att alla "miljö-aktiga" bilar, typ snåla dieslar eller etanol, får DRIVe-märkningen framöver. Det är väl inte så konstigt?
av Linqid
halmstaden skrev:Jaså? Av bilderna nedan att döma verkar onekligen Volvo ha flyttat DRIVe-logon från framskärmarna till bakluckan. Någon som kan reda ut detta mycket viktiga (nåja..) dilemma? Och ännu hellre förklara logon på 2.5T och 2.0?

Grattis till lappen förresten! :D
Tycker att det är lite onödigt av Volvo att sätta DRIVe-emblem även på etanolbilarna. Känns som att man utarmar varumärket DRIVe lite när man klistrar på dem på alla miljöklassade bilar. Okej om 2.5FT hade fått start/stop, speciella fälgar, extra vinge osv likt DRIVe till de mindre modellerna, däremot tycker jag inte att begreppet ska användas till en 'vanlig' 2.5FT. Inte heller XC60 2.4D tycker jag borde använda sig av begreppet DRIVe, det är ju trots allt bara en ny motor samt tvåhjulsdrift, annars är allt som vilken XC60 som helst.

---

Tackar! :D
Användarvisningsbild
av halmstaden
XC60 2.4D 2WD anses ju i varje fall bäst i sin klass, men en fyrcylindrig sak som drar 0,86??? ?:-/ Med manuell?? En förklaring vore på sin plats :lol: DRIVe står ju för den snålaste i sin klass, fast V70 kanske är i en klass för sig? :roll: :D
Användarvisningsbild
av henka35
Vilket skämt att trycka på DRIVe emblemet på en 2.5FT!!! Den ska bara finnas på bilar som är optimerade för låg bränsleförbrukning. Vilket varken 2.5FT eller 2.0F är, då borde den ju sitta på 2.0D, 2.4D och D5 lika väl :???:
av XCThord
henka35 skrev:Vilket skämt att trycka på DRIVe emblemet på en 2.5FT!!! Den ska bara finnas på bilar som är optimerade för låg bränsleförbrukning. Vilket varken 2.5FT eller 2.0F är, då borde den ju sitta på 2.0D, 2.4D och D5 lika väl :???:
Det "roligaste" är ändå att Volvo kommer sätta DRIVe-märket på 2,4D FWD i XC60/XC70, men att samma motor i de övriga bilarna (som är ännu snålare) blir utan emblemet :wink:

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]