Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riha
Nej, tyvärr inga siffror eller prestandainfo att ge dig, men jag själv hade blivit lite väl pissed off om jag själv lagt bestllning en månad sen och sen får reda på ny motor, du kan ju alltd avbeställa och beställa ny XC60 istället med nya motorn, men då får du vänta längre också.

Dubbelturbo, lägre förbrukning, högre vrid. En del info som tilltalar mig iaf.
riha skrev:Nej, tyvärr inga siffror eller prestandainfo att ge dig, men jag själv hade blivit lite väl pissed off om jag själv lagt bestllning en månad sen och sen får reda på ny motor, du kan ju alltd avbeställa och beställa ny XC60 istället med nya motorn, men då får du vänta längre också.

Dubbelturbo, lägre förbrukning, högre vrid. En del info som tilltalar mig iaf.
Om du beställde för drygt en månad sedan borde bilen sedan länga vara produktionsplanerad och går definitivt inta att avbeställa.

Min är beställd för mindre än en månad och skruva ihop denna vecka.

En D5 -205 My-10 kostar ju rätt mycket mera, både i listpris och att du får mycket lägre rabatt.
Ghiabi skrev: Då hade jag ingen information om att Volvo skulle släppa en ny D5 motor och är nu ganska förbannad.
Med vänliga hälsningar,
Ghiabi
Men vad menar du när du säger att du inte hade någon info om D5 205?? Jag citerar dig från din andra tråd:
Ghiabi skrev:Ändring: La märke till att Volvo har släppt en ny D5 motor med lägre förbrukning, fler hästkrafter och bättre acceleration... känns väldigt idiotiskt att jag beställt den gamla motorn. Kommentera gärna även detta. :???:
Det skrev du den 26 april, och då kunde du definitivt avbeställt bilen. ?:-/

Jag antar att du har kört D5 185- motorn, och känns den bra så är det ju inget att vara ledsen för. Alla XC60 på vägarna idag har ju gamla dieslarna (ja förutom 41st T6)
Den nya D5an är i princip helt ny motor som Volvo jobbat på i fyra år, tydligen ska det bara vara blocket som är det samma!!
Den stora skillnaden är ju egentligen inte effekten utan bränsleförbrukningen, kör själv en D5 185 hk i min V70 idag och jag tycker den är i det törstigaste laget (0,8-0,85 blandad körning med aut), ska dock tilläggas att jag kör taxi så för mig är tid pengar! :lol:

Det konstiga är dock att säljaren som du köpte bilen av inte avrådde dig att vänta tills dom nya motorerna kom ut på marknaden, det är dålig stil och det hade jag påpekat då det är dags att plocka ut din nya bil, skulle själv beställt en ny V70 vid årsskiftet men blev av min säljare avrådd att vänta så nu är det en vecka sedan jag beställde min nya bil, en V70 2.4D Summun, uppskattad leveranstid ca 6-8 veckor!! :wink:

Här är dom gamla vs. nya effekterna:
2.4D 163 HK 340 NM - 175 HK 420 NM
D5 185 HK 400NM - 205 HK 420 NM
Tänk på att bilskatten blir billigare på en ny D5 de handlar väl ungefär om 750-1000Kr/år o de lär du inte få tillgodo om du väljer o chippa istället.den nya D5 drar 6,9l/100km mot 7,5l/100km med den gamla 185hk+att den nya är 1sekund snabbare 0-100 8,5 på nya 205hk mot 9,5 på gamla 185hk.Du får ju lite andra saker som de ändrat till MY10 bla.dubbla slutrör o armstöd med mugghållare o nya ratten.kolla här vad de ändrat. http://www.volvocars.com/se/footer/abou ... 0_xc60.pdf
Hämtar ut en XC70 på måndag med nya D5:an. Har kört tre år med gamla D5:an så snart kan jag återkomma med "jämförelse". Visserligen hade min gamla bil KCR-box, så jag förväntar mig inte någon gigantisk skillnad i effekt men däremot i "gångkultur". Återkommer med mer info när jag rullat några mil.
xcmannen skrev:Hämtar ut en XC70 på måndag med nya D5:an. Har kört tre år med gamla D5:an så snart kan jag återkomma med "jämförelse". Visserligen hade min gamla bil KCR-box, så jag förväntar mig inte någon gigantisk skillnad i effekt men däremot i "gångkultur". Återkommer med mer info när jag rullat några mil.
Det ser jag fram emot!

Ångrar lite halvt att man beställde gamla D5:an, men jag tycker ändå att den motorn går rätt bra. Lite "rå" gångkultur kanske, men den funkar. :-)-)
Användarvisningsbild
av Funk
Den nya motorn är en helt annan upplevelse än den gamla, rejält med vrid redan från botten helt utan den gamlas "ketchupeffekt". Jag har kört den i en av bilarna (S80 AWD) som var med vid pressvisningen i Monaco. För mig som generellt har svårt för dieselbilar framstår den fortfarande som en aning rå i gången, men bättre än den gamla. Förbrukningen har jag ingen uppfattning om då jag kört den för lite...

Några som varit vana vid den gamla D5 upplever den nya som lite karaktärslös, men det beror på den totala frånvaron av ketchupeffekt.

/Thomas
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]