Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av len
XC90_Executive skrev:Jag har aldrig sakt att det är 100G i en krock.

Sen kanske du kan se att texten i sydsvenskan är från 2007! Nu är det betydligt mer populärt med både bärbar GPS och DVDskärmar!
Jasså, men du skrev: "En gps väger ca 20kg om man krockar i 100km/h."
En GPS väger knappt 200 gram, så det blir 100 g med dittresonemang.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
len skrev:

Sen kanske du kan se att texten i sydsvenskan är från 2007! Nu är det betydligt mer populärt med både bärbar GPS och DVDskärmar!
Vad "väger" denna vid en 100-g inbromsning :D

Bild
av riha
VolvoB20 skrev:
len skrev:

Vad "väger" denna vid en 100-g inbromsning :D

Bild
hahaha, påminner mig om förra veckan då jag kom körande hem från Volvo och hamnade bakem En skoda pickup som ligger i runt 80-90. Där bak i pickupen/skåpet står det en Kalv/ko och tittar ut genom bakrutan på mig. hahaha
Tja, bilar kan man transportera det mesta med.
Användarvisningsbild
av len
Bromsa och bromsa!! Värre är det väl om kossan blir nödig! Men kanske högerrutan är öppen?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Vid en krock i 90 km/h så väger du (eller andra saker) 128 gånger mer än i vanliga fall.

En GPS väger 200 g * 128 = 25600g = 25,6 kg :shock:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Efterssom det var jag som "förstörde" denna tråden med inlägget om GPS:er som dödar, så får jag nog be er backa lite, och läsa mitt inlägg en gång till, sen vill jag säga att andemeningen med mitt inlägg förut var följande:

Vissa väljer en RTI och vissa väljer en lös GPS, vilken man väljer är upp till var å en, MEN enligt min mening så är det att kasta bort pengarna att köpa RTI då man betalar sjukt mycket pengar för något som är så begränsat användingsområde på..
Jag menar, man kan köpa eftermarknads-GPS:er som är bättre, en tiondel så dyra och som går att flytta mellan olika fordon.
Användarvisningsbild
av len
Håller helt med dig. Hade RTI i förra, i nya monterade jag Garmin mellan friskluftutblåsen. Ej i vägen ovan panelen.
Kalle; jag ska inte förklara då du inte läst tidigare. Men du väger fortfarande 80 kg oavsett vilken hastighet du stoppar ifrån. Tro mig! Dessutom har ingen människa överlevt 128 g. Men väl krockar i över 90 km/h. Men jag rekommenderar dig att kontakta t.ex. Folksam som har bra information om kollisioner och bilar. /Trevlig helg på er alla
av conZair
len, bara av ren nyfikenhet med tanke på att du skriver att alla bara är proffsgooglare och har ingen koll på vad de skriver om så undrar jag vad du har för bakgrund och erfarenhet av kollisioner, krocktester osv?
av riha
Hur orkar ni?
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]