Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanB
Jag har köpt en V70 -01, 170hk.
Bilen rycker lite när man kör på landsväg, men bara när AC:n (ECC:n) är igång. Med nån minuts intervall känns en ryckning, som en misständning ungefär.
Är detta något känt fenomen på dessa bilar? Är det något fel på AC-pumpen som gör att den slår till för "hårt"?
av Psyko
StefanB skrev:Jag har köpt en V70 -01, 170hk.
Bilen rycker lite när man kör på landsväg, men bara när AC:n (ECC:n) är igång. Med nån minuts intervall känns en ryckning, som en misständning ungefär.
Är detta något känt fenomen på dessa bilar? Är det något fel på AC-pumpen som gör att den slår till för "hårt"?
Svårt att avgöra rätt o fel här men visst känner man i bilen när kompressorn
slår till, den tar ju kraft från motorn när den slår till. Kompressorn går från
av till på och inte stegvis, det gör att det blir ett hastigt effektbortfall.
av RubbyDubby
Inte för att jag tror det.... men...

jag hade en kusin bil till Volvo, och kompressorn var paj. EN dag gick det inte starta bilen, alla mätare ( varv och hastighetsmätare ) slog bara i botten när man vred om nyckeln!?!? Samt ett fruktansvärt oljud.

Fick bogsera iväg bilen tillv verkstad, det visade sig att kompresorn skar ihopp och startmotorn orkade inte vrida runt kompresorn ( och motorn).
av StefanB
sewe skrev:Sen min komressor schimsades så rycker det knappt när komressorn går in,innan så kändes det väldigt väl
Vad innebär schimsningen av kompressorn? Är något spel fel så att kompressorn pajar om man fortsätter köra?
av Psyko
StefanB skrev:
sewe skrev:Sen min komressor schimsades så rycker det knappt när komressorn går in,innan så kändes det väldigt väl
Vad innebär schimsningen av kompressorn? Är något spel fel så att kompressorn pajar om man fortsätter köra?
Nej, det är inget fel i den bemärkelsen.
Kompressorn drivs av en elektrisk magnetkoppling som sitter i fram på
kompressorn. Med tidens gång slits denna koppling och det uppstår ett
litet spel mellan kompressorn och magnetkopplingen, då kan man ta bort magnet-
kopplingen och ta bort något av chimsen för att minska spelet. Om man chimsar
om magnetkopplingen kan det påverka rycken något, kompressorn slår allafall
till o från smidigare om det är ett mindre spel.
av StefanB
Psyko skrev:
StefanB skrev:
Nej, det är inget fel i den bemärkelsen.
Kompressorn drivs av en elektrisk magnetkoppling som sitter i fram på
kompressorn. Med tidens gång slits denna koppling och det uppstår ett
litet spel mellan kompressorn och magnetkopplingen, då kan man ta bort magnet-
kopplingen och ta bort något av chimsen för att minska spelet. Om man chimsar
om magnetkopplingen kan det påverka rycken något, kompressorn slår allafall
till o från smidigare om det är ett mindre spel.
Jag tackar för upplysningarna! Jag kör nog lugnt vidare om det inte blir värre än så här, ryckningarna kan man leva med när man vet vad de beror på 8)
B230fk saknar kraft

Det är jag som byggt ihop motorn själv, […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ja man skulle verkligen kunna spara på d&aum[…]

Tack för era tips. Jag ska nog våga mig[…]

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]