Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja

Första inlägget på detta forum.

Är en gammal Saab-fanatiker som inte fick beställa en ny Saab när tjänstebilen skulle beställas?!? Blev "tvungen" att ta en Volvo och måste säga att jag är jäkligt nöjd med den. Skulle jag få välja Saab idag så skulle jag nog valt Volvon ändå... Nu fick jag det sagt... :)

Plockade för en vecka sedan ut en Volvo V70 II 2,5 FT Momentum med lite extra lull lull. Eftersom jag inte hade "råd" med sportchassi så kunde jag lika gärna ta en automatlåda, vilket jag är jäkligt glad över att jag valde efter bara 32 mil...

Nu till tråden...

Är det någon som har några tips om vad jag kan göra för kul moddningar/piffningar på min tjänstebil. Vad man får göra är ju extremt begränsat med tanke på att det är just en tjänstebil och sen så är det väl inte så kul att lägga en massa pengar på en bil som man om 3 år ska lämna tillbak.

Kan man få upp effekten i motorn på något enkelt sätt? Förstår att man inte kan få till 30 hk på ett enkelt sätt, men lite kanske?!?

Kör idag på 98 oktan för det goda sakens skull. Hade varit trevligt att få ut fler hästar om man körde på etanol, men så är det ju tyvärr inte på 2009:orna... :(

Sen är jag öppen för allmänna tips och trix med min kära Volvo!

Tack på förhand!

/Johan
Börja med att läsa igenom ditt avtal så du ser vad som gäller.

Du äger ju inte bilen du kör så det är ju knivigt, desssutom äger sällan ditt förtag heller bilen utan det brukar vara ett finansbolag så en deal med chefen betyder ju inget heller då.
Hej!

Här finns Volvos tillbehörsweb där du kan grotta ner dig.

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... efault.htm

Det är poppis att sätta på olika dimljusramar bland annat. Antingen "Ocean Race" eller "R-Design" För kanske 500-1000spänn paret.

Här finns Bilias prislista för en massa tillbehör, dock inte komplett.

OBSERVERA att priserna är monterat och klart. Stänkskydd, dimljusramar osv kan man montera själv och då blir det mkt billigare.
http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... efault.htm

Monteringsinstruktioner finns här:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/search.aspx

Det ska komma en "Volvo Original" trimsats till din bil, den ger ~260Hk. Kika in de olika trådarna här på forumet eller http://www.polestar.se om ett par veckor. Priset ryktas bli 8500-10000:- beroende på vilken tråd man läser.
Det jag i så fall ska göra är ju något som kan återställas innan man lämnar tillbaks bilen.

Det är ett leasingbolag som äger bilen (Svensk vagnparksfinans).

Har en kompis som hade en gammal S40 T4 (T5?) som trimmade den genom att ta sig till någon firma i södra Sverige som klippte av någon tillluftsslang till turbon och satte dit en T-koppling så att turbon fick mer luft än den trodde. Han fick ut bra mycket fler hästar en orginal genom detta ingrepp och det kostade inte många kronor heller.

Vet inte om jag skulle våga göra något sådant på MIN bil, men är det någon som hört talas om detta?

/Johan
Bluff skrev:Det jag i så fall ska göra är ju något som kan återställas innan man lämnar tillbaks bilen.

Det är ett leasingbolag som äger bilen (Svensk vagnparksfinans).

Har en kompis som hade en gammal S40 T4 (T5?) som trimmade den genom att ta sig till någon firma i södra Sverige som klippte av någon tillluftsslang till turbon och satte dit en T-koppling så att turbon fick mer luft än den trodde. Han fick ut bra mycket fler hästar en orginal genom detta ingrepp och det kostade inte många kronor heller.

Vet inte om jag skulle våga göra något sådant på MIN bil, men är det någon som hört talas om detta?

/Johan
Huvvaaaavavvavaavavavavva usch och fy att köra med en "bleeder" du kopplar bort alla motorns livremmar för att tex skydda sig mot spikningar om du tex råkar få lite dålig soppa....
Var rätt så många som gjorde så på S40bilarna, rent vansinne då bilen behöver mer bränsle också. Inte för inte som folk i trimbranchen börjat kalla pystrim för volvotrim :( (ja jag vet att det ligger lite mer bakom det med)

Vill du ha mer effekt så åk till lämplig trimfirma, exempelvis bsr, och köp dig ett trim i ppc-box. Sen när bilen ska återlämnas så återställer du bara bilen till orginal med din ppc-box. Inte jättebilligt, men du får ju i alla fall ha roligt för pengarna i 3år.
Brainy skrev:Var rätt så många som gjorde så på S40bilarna, rent vansinne då bilen behöver mer bränsle också. Inte för inte som folk i trimbranchen börjat kalla pystrim för volvotrim :( (ja jag vet att det ligger lite mer bakom det med)

Vill du ha mer effekt så åk till lämplig trimfirma, exempelvis bsr, och köp dig ett trim i ppc-box. Sen när bilen ska återlämnas så återställer du bara bilen till orginal med din ppc-box. Inte jättebilligt, men du får ju i alla fall ha roligt för pengarna i 3år.
Tänka bara på att det i nästan alla avtal står att detta uttryckligen förbjudet, och det är lätt att se om bilen varit chippad även om man åteställer, om man vet var man ska titta. Bara så du vet vad du ger dig in på.
XC90_Executive skrev:Om man köper motoruppgraderingen på Volvo då? Polestar Performance? ca 260hk....
Spelar absolut ingen roll om du köper av Polestar, finansbolaget kommer att slå bakut, dt har ju beräknat, värdeminskning, restvärde, återköpsbelopp osv på en originalbil. Kommer de på dej kan det kosta saftiga summor.
VolvoB20 skrev:
Brainy skrev:Var rätt så många som gjorde så på S40bilarna, rent vansinne då bilen behöver mer bränsle också. Inte för inte som folk i trimbranchen börjat kalla pystrim för volvotrim :( (ja jag vet att det ligger lite mer bakom det med)

Tänka bara på att det i nästan alla avtal står att detta uttryckligen förbjudet, och det är lätt att se om bilen varit chippad även om man åteställer, om man vet var man ska titta. Bara så du vet vad du ger dig in på.
Det är förbjudet att chippa sin V70 II 2.5FT även om man äger den privat och tänkt framföra den på svenska vägar...

Enligt de trimfirmor jag talat med så är tjänstebilsförarna klart överrepresenterade bland steg 1-kunderna så det kan knappast vara något som finansbolagen kikar särskilt noggrant efter om det nu går att se så lätt :)

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]