Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hemulen skrev:Har du en NZ-motor så ska det gå ganska så lätt att byta.NZ-an jag bytte på hade ingen automatisk spännare utan man fick spänna remmen med hjälp av vattenpumpen som man fick lossa. Har du samma på din motor så behöver du iallafall en bra insexnyckel för att lossa vattenpumpen,sedan en stor öppen nyckel för att vrida pumpen,själv tillverkade jag en nyckel av en plåtbit eftersom min skiftnyckel var lite för bred. Naturligtvis nolla motorn innan du river den. Biltemas remskiveverktyg är också bra att ha till hands när man ska lossa remskivan på vevaxeln. :)
Du kommer inte ihåg vad det var för storlek på insexan till vattenpumpen?
av Hemulen
Kommer inte ihåg,kan bara gissa, 5mm kanske. Använde själv ett kit från Biltema som jag igentligen köpt för att ha till en cykel. Skruvarna satt hårt,riktigt "snäppte loss",ett gränsfall för Bitemaverktyget jag köpt. :D
Jag har lyckats. Bytte kamremm, vattenpump och spännare idag. Det gick förhållandevis smärtfritt. Det enda som strulade lite var att jag var tvungen att to loss servopumpen. Jag fick den lös men lyckades inte vika undan den för det var så trångt. Hur som helst, klippte gamla remmen och lyckades efter lite bökande trä över den nya remmen. Skruvade ihop allt och startade. Det var allt lite nervöst men den startade direkt utan några bekymmer. Fick efterjustera generatorremmen för den började att tjuta men nu är den tyst.
Fick domen idag av svesk bilptovning. Alla 4 avgasvärdena helt åt fanders.

Nu vete tusan vad jag skall göra med bilen.
Lägger upp en ny tråd om avgasproblemen.
Bilen är nu besiktigad och godkänd. Skönt.
Svaret på avgasproblemen finns i denna http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=42416

Vet inte fortfarande vad jag skall göra med bilen.
Man får ju aldrig tillbaks dom pengarna man har lagt ut på den. Alla delar totalt har kostat ca 5000 kr
och alufälgar och däck ca. 2000 kr. Har nästan inte handlat någonting på Opel, bara från Biltema och från tyskland.

Kollar man ex. vis på Blocket så står den kanske i 3-4000 kr i bästa fall.
Bilern är i bra skick och någorlunda fräsh i lacken, bara skärmkanterna bak som är lite rostiga. Den berömda
Opel rosten ni vet.
Skall lägga upp några bilder senare.
Denna tråd kan nu avslutas.
Satte ut den på Blocket idag, efter 1 timme var den såld.
Fick precis vad jag begärde, 7500 kr. Köparen prutade inte en krona.
Gjorde ju ingen direkt vinst på den men in gen större förlust heller, gick mer eller mindre +- 0.

Det var någon utländsk kille som köpte den. Dom stackarna visste ingenting om bilar eller bilförsäljning. Man hade kunnat lurat i dom vad som helst. Men jag hade skrivit precis allt i annonsen, vad som var bytt och vad som var mindre bra, bl.a att framvgnen måste justeras och att höger styrled måste bytas, tankmätaren inte fungerade, och att det var en spricka i framrutan visserligen ingenting som besiktningen sa något om men ändå. Jag förklarade allt på plats igen, vet inte riktigt hur mycket dom förstog bara. Hoppas ialla fall att dom inte kände sig lurade på något vis.

Nu är det dags och börja leta efter ett nytt projekt igen, känns som jag håller på och fastnar i BMW träsket igen, en gammal 7 serie med V12 eller V8 skulle inte kännas helt fel. Vi får väl se var det slutar.

Får också passa på tacka för all uppmuntran och tips och råd jag har fått i denna tråd.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner