Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TjoffeBakaz00r
Jag har nu tagit reda på varför 16 vipparen har en balansaxel. Det visade sig att det är en marinmotor från början :-O) I båtarna var den förgasarmotor. så dom gjorde bara ett nytt insprut och styrsystem till den.
Själva axeln är till för att motverka sprickbildning i båtars matrial och hålla propeller-axeln stabil. Stabilare än vad kardanen i bilen behöver vara. Så det är bara att slita bort remmen :)
Användarvisningsbild
av emwtur
mmm - låter som en vettig förklaring.
Har alltid undrat över varför 16ventilaren behövde balansaxlar,
- det är ju inte ventilerna och kammarna som skapar mest vibrationer
- skillnaden mot 8 ventilaren är ju en extra kam och 8 extra ventiler.
- dessutom är väl 16 små ventiler lättare än 8 stora!
/emwtur
av lennart lundberg
Hej!

Det stämmer att man hade den förs till marinmotorer.
Men man kan undra varför balansremmen inte den togs bort, när motorn monterades i bilarna?
Personligen så tror jag att balansaxlarna även har en viss uppgift vid bilmontage.
Har själv prövat att ta bort remmen, fick ett dovare och brummande ljud. Satte tillbaka den.
Man har balansaxlar även på andra bilmotorer så visst fyller de någon funktion i bilarna.
Om man får ett vinande ljud när denna remmen är monterad så är den för hårt spänd. Det ska var till gränsen att det hörs vid kall motor vid ny rem. ”Bara ett riktvärde”. Det finns ett speciellt mätverktyg för att få rätt remspänning.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Severin
lennart lundberg skrev:Om man får ett vinande ljud när denna remmen är monterad så är den för hårt spänd. Det ska var till gränsen att det hörs vid kall motor vid ny rem. ”Bara ett riktvärde”. Det finns ett speciellt mätverktyg för att få rätt remspänning.

Lennart 960
Tror jag inte en sekund på för då ska alla 16v jag har hört vilket är många vara för hårt spända för alla mer eller mindre har ett vinande ljud, samtidigt är det vinande ljudet lite som ett kännetecken på att det är en 16v:are

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]