Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
CarMan skrev:När man har garanti så har man rätt att få bilens fel årgärdare, enligt tilverkarens regler.
verkstan som bara är en mellanhand gör sitt bästa för att su ska vara nöjd. Dom har inget att vinna på att inte laga dina fel.

förts o fremst måsta man ju konstatera om felet är ett fel, eller om bilen har denna egenskap.

sen har du inge rätt att ställa krev, bara önskemål.
Ett krav jag skulle ställa i denna situation är att bilens fel skall åtgärdas. Sen om det är enligt tillverkarens regler må så vara, men felet skall ju åtgärdas. Jag skulle aldrig acceptera att felet inte åtgärdas bara för att verkstaden inte hittar felet. Då får dom tusan i mig leta mer eller skaffa sig hjälp om dom inte kan själva.
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:
CarMan skrev:När man har garanti så har man rätt att få bilens fel årgärdare, enligt tilverkarens regler.
verkstan som bara är en mellanhand gör sitt bästa för att su ska vara nöjd. Dom har inget att vinna på att inte laga dina fel.

förts o fremst måsta man ju konstatera om felet är ett fel, eller om bilen har denna egenskap.

Ett krav jag skulle ställa i denna situation är att bilens fel skall åtgärdas. Sen om det är enligt tillverkarens regler må så vara, men felet skall ju åtgärdas. Jag skulle aldrig acceptera att felet inte åtgärdas bara för att verkstaden inte hittar felet. Då får dom tusan i mig leta mer eller skaffa sig hjälp om dom inte kan själva.
ja är det ett fel så ska det åtgärdas, men är det en egenskap ska det inte åtgärdas, men jag förstår vad du menar. verkstans lathat sak inte få dig att leva med felet.
sen får man ju vara rätt förstående & akseptera att visa saker är svåra att hitta, så om man vill ha bort dom så kan det vara normalt att man får prova olika åtgärder = man får åka till verkstan felra gånger & eventuelt vara av med lilen flera dar
av Teemu
CarMan skrev:
Teemu skrev:

ja är det ett fel så ska det åtgärdas, men är det en egenskap ska det inte åtgärdas, men jag förstår vad du menar. verkstans lathat sak inte få dig att leva med felet.
sen får man ju vara rätt förstående & akseptera att visa saker är svåra att hitta, så om man vill ha bort dom så kan det vara normalt att man får prova olika åtgärder = man får åka till verkstan felra gånger & eventuelt vara av med lilen flera dar
Tycker att om verkstaden behöver behålla bilen mer än dygnet bara för att lokalisera felet bör verksatden ha en låne bil att ge ut under tiden. Detta tycker jag är rimligt under tiden fabriksgarantin gäller.
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:
CarMan skrev:
Teemu skrev: Ett krav jag skulle ställa i denna situation är att bilens fel skall åtgärdas. Sen om det är enligt tillverkarens regler må så vara, men felet skall ju åtgärdas. Jag skulle aldrig acceptera att felet inte åtgärdas bara för att verkstaden inte hittar felet. Då får dom tusan i mig leta mer eller skaffa sig hjälp om dom inte kan själva.
Tycker att om verkstaden behöver behålla bilen mer än dygnet bara för att lokalisera felet bör verksatden ha en låne bil att ge ut under tiden. Detta tycker jag är rimligt under tiden fabriksgarantin gäller.
det är nått man ofta kan få, eller hyra till förmånligt pris, men det är inget som du kan kräva
det är inte verkstans fel att fabriken fått en felaktig del, eller monterat nått slarvigt.
det står ingenstans i dina garantipapper att du har rätt till bil.

om du köper nått på elgiganten eller liknande & lämnar in prylen på en garanti sak, få du då en låne grej? NEJ!
av Teemu
vet att det inte står om något sådant - men jag tycker att det borde stå. Rätt många som har bil behöver den till och från jobbet tex. En utav bekvämligheterna med en ny bil borde vara ett bekymmerslöst "starta och åka ägande". Sedan förstår jag att det inte egentligen är verkstadens kostnad.
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:vet att det inte står om något sådant - men jag tycker att det borde stå. Rätt många som har bil behöver den till och från jobbet tex. En utav bekvämligheterna med en ny bil borde vara ett bekymmerslöst "starta och åka ägande". Sedan förstår jag att det inte egentligen är verkstadens kostnad.
Ofta fixar verkstan en bil, eller så får man hyra en till extremt bra pris.
men om detta inte går (verkstan kanske har 50 kundre/ dag, dom har inte så många biler. & nånstans ska ju desa bilar betalas o ni klagar ju redan på verkstans priser)

men om man absolut inte kan vara uten bil så får man väll hyra en & jag hoppas för guds skull att du har merförsäkring om du krockar, så du får en hyrbil då.
Användarvisningsbild
av ateist75

Allt är inte svart eller vitt, ordet krav per definition kan vara allt mellan himmel och jord. I en förhandlings situation kan man gå in hårt och "kräva" en åtgärd men i slutändan bli nöjd med en kompromiss. När det gäller större verkstäder gäller det ofta att vara både smidig och envis annars blir man överkörd.......allt är relativt men det är min och många andras uppfattning.

Carman, det är uppenbart att du försvarar alla verkstäder rakt av. Men alla brancher har sina skojare. Det är fakta.
av Tobias
Hmm, nu tror jag att vi tappade tråden lite eller!!
Ni behöver inte bekymra er över lånebilar och dylikt, jag får en sprillans V70 att låna gratis när jag är på verkstan och ja det är en garantiåtgärd.
Och framför allt så har jag köpt bilen av Bilia och inte av Volvo, vilket innebär att Bilia har fullt ansvar gentemot mig och inte Volvo!!

Till saken.......jag skrev denna tråd för att se om någon stött på ett liknande problem, inte för att få hjälp att hantera verkstan, det klarar jag helt själv.

/Tobias
Användarvisningsbild
av ateist75
Tobias skrev:Hmm, nu tror jag att vi tappade tråden lite eller!!
Ni behöver inte bekymra er över lånebilar och dylikt, jag får en sprillans V70 att låna gratis när jag är på verkstan och ja det är en garantiåtgärd.
Och framför allt så har jag köpt bilen av Bilia och inte av Volvo, vilket innebär att Bilia har fullt ansvar gentemot mig och inte Volvo!!

Till saken.......jag skrev denna tråd för att se om någon stött på ett liknande problem, inte för att få hjälp att hantera verkstan, det klarar jag helt själv.

/Tobias
Ja du har rätt. Hoppas dit problem med bilen blir löst. :D
av Göran E
Jag har ju inte hört hur ljudet låter men det känns ju som att det är nån bussning eller liknande som är slut och resulterar i att något rör sig. Övre motorfästet kan ju paja men blir väl inte direkt ett kraftigt klonkljud. Om det vore felet borde verkstaden naturligtvis hittat det men du kan ju titta på det iaf. Eller om det är något i hjulupphängningen? Kanske något som växellådan "hänger" i? Eller något annat motorfäste än det övre?

Vad vet jag, men detta är mina tankar i alla fall.

Lycka till!

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]