Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nimbus19 skrev:Jag har en V70II 2,5FT och jag är mycket nöjd med den motorn, går kanon.
(...)
Min förbrukning är på etanol 1,18l/m med mest stadskörning.
Det var snålt! Eller? :)

Jag har kört en V70 2,5FT Aut som lånebil en dag. Snittförbrukningen enligt färddatorn var 1,79 (!!!) både när jag hämtade ut den och lämnade igen den. Då gick den norr om Stockholm, kanske 50/50 landsväg och stad.

Hyrde en Ford Focus med etanoldrift en gång. Den drog 1,3 enligt färddatorn. Med manuell låda.

Är det bara jag som har osannolik otur med de två etanolbilar jag kört eller är det Nimbus19 som kör sin supersnålt?
Variosboy skrev:Jag tror inte att de flesta här som diskuterar förbrukning bryr sig så mycket om de där örena/kronorna, utan i själva verket är det en irritation mot att verklig förbrukning stämmer så dåligt mot uppgiven förbrukning.
Därför vill man jämföra med andra som har likadana bilar/motorer för att utröna om det kan vara så att det är något fel på ens egen bil.

Och direkt när ordet förbrukning kommer upp så ska det nästan tävlas om vem som minsann kan köra sin megautrustade V70II D5 med full last på 0,5l/mil i stadskörning.

Förbrukningsdiskussioner har i alla fall jag fått mer än nog av då det är så otroligt många dåliga jämförelser som görs. Saker som sällan dyker upp i dessa tävlingar/jämförelser är:

-Totaltvikt på bilen. (en snikutrustad bil med 15" hjul mot en fullsmetad med 20" är det rättvist?)
-Last. (kör vi verkligen runt på exakt samma saker?)
-Miljön. (bor man platt i skåne drar bilar mindre än i mer kuperade områden)
-klimat. (Tempen uppe i norr är vad jag vet generellt lägre än i södra sverige. längre vinter alltså)
-hastigheter. (vart kör vi, bara stad, bara landsväg, blandat till 50% eller!?!?)

Och sist men absolut störst:

-KÖRSÄTT. (finns ingenting som påverkar förbrukningen så mycket som hur man själv för fram sin bil.)
Jag har inte kunnat formulera det mycket bättre själv :)
XCThord skrev:
Nimbus19 skrev:Jag har en V70II 2,5FT och jag är mycket nöjd med den motorn, går kanon.
(...)

Jag har kört en V70 2,5FT Aut som lånebil en dag. Snittförbrukningen enligt färddatorn var 1,79 (!!!) både när jag hämtade ut den och lämnade igen den. Då gick den norr om Stockholm, kanske 50/50 landsväg och stad.

Hyrde en Ford Focus med etanoldrift en gång. Den drog 1,3 enligt färddatorn. Med manuell låda.

Är det bara jag som har osannolik otur med de två etanolbilar jag kört eller är det Nimbus19 som kör sin supersnålt?
Det blir intressant att veta vad Nimbus egentligen menar med stadskörning. Att åka runt i en mindre landsort är inte stadskörning utan stadskörning handlar om snittfarter under 30 km/h. Finns sällan utanför de större städerna.

Jag har i nuläget en snittförbrukning på 1,35 liter per mil och snittförbrukning ungefär 50 km/h, dvs inte ens riktig stadskörning. Och då kör jag på bensin i min 2,5T (T5)...
XCThord skrev:
(...)

Du måste ju nolla mätaren för att kunna mäta. 1,79 som den stod på när du lånade den kan ju vara flera hundra mils hård körning!!! Och därav att den inte heller flyttade sig något under tiden du hade den. LOGISKT!!!

Men håller nog med om att det låter väl billigt med 1,18 för en 2,5TF då jag kör min 2,0F på ca 1,1...
Mina förbrukningssiffror väcker visst förundran :D

Jag bor i Göteborg, så man bör nog räkna det som storstad 8)

Min huvudsakliga körning är fram och tillbaka till jobbet, ca 1,7 mil enkel väg.
Det är huvudsakligen 70 väg, men på morgonen stillastående köer och på hemvägen likaså.
Man borde kunna räkna det som stadskörning i och med alla stopp.
Jag kör dessutom rätt mycket korta sträckor när jag handlar och tränar (nästan bara på 2:ans växel).
Jag vet att det är dumt att köra till träning, men tidsbrist och lathet styr :)

Det som jag lägger möda på för att hålla nere förbrukningen är att använda fartkontrollen så mycket som det bara går, osviklig hjälp att hålla nere förbrukningen. Mycket bättre än vad många tror.
I jämn fart 60km/h så kör jag på 5:an och i 70 km/h på 6:an
Gör jag en omkörning så är det alltid spiken i mattan på 3:an eller 4:an, för att sen koppla på fartkontrollen igen.
Accar från gatljus gör jag ibland som alla andra och ibland lite väl fort = roligt.

Vad jag vill säga är att om man använder fartkontrollen när man ligger i jämn fart så sjunker soppaförbrukningen.
Det gäller även i hög fart + motorbroms när man kan.

Bilen har rullat 300mil och jag nollade efter första tanken när jag fyllde etanol från helt tom tank (bara ångor kvar).
Jag har kört på etanol sedan dess.

Jag kör generellt fortare än alla andra, så jag är definitivt ingen snigel, bara försiktig.
@Nimbus19 & XCThord och alla andra,
även om förbrukning kanske inte är så viktigt så måste jag säga att inget av det ni skriver är onormalt. Det är få bilar som har så stor spridning i förbrukning som turbo-volvos. jag har kört såna en stor del av mitt liv och min nuvarande 2,5T V70II (tidigare har jag haft 2,5T och T5) drar mellan 0,7 och 2,2. När jag kör i stan och kör ganska hårt drar den mellan 2 och 2,2 - utan att försöka få bilen att dra mycket. När jag kör lugnt på 70-90 och möjligen en aning 110-vägar ligger den på 0,7-0,75. MEN och här kommer det luriga, precis som jag och löfstedt och kanske någon annan påpekat så är det med stadskörning extremt varierande. Vid några tillfällen har min bil dragit 0,85 i "stadskörning": kringfartsleder och ett och annat rödljus där man ofta råkar få grönt. Från Centralstationen i Göteborg till en kund i Mölndal kan innebära 0,8 om man kör lugnt och har tur med trafiken, eller 1,6 om man kör hetsigt... så för min del kan jag inte längre bli förvånad.... /PH
Håller med om att det skiljer sej väldigt mycket på "otur" i flytet i stadstrafik, men normalt sett så kör man inte enbart i stad utan blandar lite landsväg med stadskörning. Så det är snittet som är relevant.

Det jag ville poängtera med mitt inlägg är att det är huvudsakligen personen bakom gaspedalen som bestämmer förbrukningen. Det är inte svårt att få en bil att dra 2-2,5 l/m, men det fordrar lite känsla för att få bilen att nå ner till riktigt låga siffror.
Så, Gents, om ni har onormalt hög förbrukning, skäll inte på bilen i första hand, fundera på hur ni kör.

Förbrukningssiffrorna som företagen uppger enligt körcykler är dom bästa tänkbara = ingen AC på, ingen stereo på osv osv. Vi ägare kör inte på det viset, så det innebär en riktig utmaning att slå dessa siffror.

För övrigt så måste jag säga att jag är riktigt riktigt nöjd med bilen :D
Jag hade en BMW 740 förut och Volvo'n matchar i många stycken BMW'n
Det är klart att tyngden i BMW'n gjorde att den rullade jämt på vägen och att den var tystare + snabbare :)
men när uppgraderingsprogramvaran kommer till Bilia om ett par veckor så kommer jag att ha lika många hästar och samma vrid, så då försvinner den skillnaden.
Volvo'n drar lika mycket soppa som BMW'n med den skillnaden att det är etanol :)
Stereon i Volvon är som natt och dag, den suger i BMW'n (mer eller mindre alla BMW har en stereo som suger oavsett hur dyr den är)

Kan rekommendera 2,5FT starkt.
Om förbrukningen är samma som en 4,4 liters V8 så kanske man bör undra om allt står rätt till egentligen :wink:
Nja, BMW'n kördes på 95 oktan och Volvon kör jag på etanol, så jag måste säga att jag är nöjd.
Man kan ju undra vad det skulle ha blivit om jag kört Volvo'n på 95 oktan :-)

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]