Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade samma bekymmer på min S40 -99. Det visade sig vara sot i vacuumslangen mellan insugsröret och bromsservon. Har visserligen en 1,8i som sotar lite mer än vanligt, men det är värt att kolla upp eftersom ett nytt servo är bra dyrt. Sotet satt i nippeln som sitter på insuget.

Det kan också vara huvudcylindern som gett sig så att du inte för full kraft på båda kretsarna. Upplever du att bilen drar åt något håll när du bromsar lite hådare?
Hej!

Bilen har alltid fått volvo originalservice. Byts inte bromsvätskan då? Kunde inte se att det var gjort på de servicekvittona som jag sparat. Bilen har rullat 9200 mil. Jag har kört 2200 mil med den.

Den drar inte åt något håll när man bromsar hårt.

Hade bilen inne precis efter att jag köpt den för att jag tyckte att bromsarna var dåliga, de kunde inte hitta något fel då. Den blir kanske inte bättre än vad den är. :(
Jag tycker absolut inte bromsarna är dåliga på S/V 40. Så som du har det ska det inte vara.
Tror tyvärr inte man byter bromsvätska om kunden inte särskilt ber om detta. Såg för ett tag sedan att (i alla fall den lokala Volvohandlaren) hade en kampanj på bromsvätskebyte för 795 kr. Jag har bytt själv på min med hjälp av nån bromsluftningsverktyg jag köpte för ca 100 kr på Biltema. Går utan denna pryl också men det tar lite längre tid bara.

Men det kan ju vara nåt sånt som Roberte är inne på. Om problemet har kommit successivt
mattiasg skrev:Om du har dåliga bromsar kommer ju bilprovningen att klaga om inte annat...
Bilprovningens mätinstrument mäter inte hur bra bromsarna tar. Det bilprovningen kollar är att bromsarna tar jämt på båda sidor.

Förvisso gör de ju en mindre provkörning där besiktningsmannen uppskattar bilens bromsverkan med en mindre inbromsning.
Fisch skrev:
mattiasg skrev:Om du har dåliga bromsar kommer ju bilprovningen att klaga om inte annat...
Bilprovningens mätinstrument mäter inte hur bra bromsarna tar. Det bilprovningen kollar är att bromsarna tar jämt på båda sidor.

Förvisso gör de ju en mindre provkörning där besiktningsmannen uppskattar bilens bromsverkan med en mindre inbromsning.
Jodå det gör dom visst, kolla själv nästa gång du besiktar så ska du se att dom ser just HUR MYCKET BROMSARNA TAR + hur jämnt. Pronto.
Vad tror du annars att mätarna visar mer än jämnhet ?:-/
vetten skrev:
Fisch skrev:

Jodå det gör dom visst, kolla själv nästa gång du besiktar så ska du se att dom ser just HUR MYCKET BROMSARNA TAR + hur jämnt. Pronto.
Vad tror du annars att mätarna visar mer än jämnhet ?:-/
Beror helt och hållet på hur hårt besiktningsmannen bromsar. Han behöver inte full styrka för att testa hur jämt bromsarna tar. Ju hårdare han bromsar desto högre värden på mätaren!
1. Hoppas att du använder Volvo Original
2. Olje byte bör göras på din, du kommer att märka skillnad.
3. Om ändå inte tillräckligt, så är det troligtvis ngt med bromsservon/vakumdelen.

S40/V40 har J bra bromsar men behöver som alla andra service ibland såsom smörja in bakoken vid service/ bromsa hårt 1ggr /vecka.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja dina prylar håller gott skick. Hoppas du[…]

SKF vänster drivaxel montage.

Hur ska den kunna åka ur lådan s&arin[…]

Ytterligare 2 skandaler angående Kia och ser[…]

Här får du lite att läsa :-) Har[…]