Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min 740 turbo -88 med B230FTX motor går bara bra när tändstiften är nya =/ den går även sämre när det är fuktigt/regnar ute =S bytte tändstift i fredags o va ute o körde hela kvällen, bilen gick bokstavligt talat som ett skott!! Trodde att det äntligen hade blivit ordning på allt :D Sen körde ja en vända under lördagseftermiddan med, gick bra men inte fullt så bra..Sen skulle ja ha bilen till jobbet på måndagsmorgonen, gick som en påse me skit verkligen! kvävs och bluddrar och har sej =/ (och när det började regna så blev det om möjligt ännu värre)när man har kört bilen i ca 15 min så går den bättre men fortfarande inte rent =/ har bytt rotor,fördelarlock,alla fem tändkablarna,stift,olja+filter,luftfilter,bränslefilter,kamrem+spännare och jaa ?:-/
Är det nån som har en aning? Börjar seriöst att få ett bryt på den där bilen!!! :| ??:-/
Kan de va nåt kuckel me spridarna? o sitter de ens rätt spridare i bilen? den har ju gått orent sen ja köpte den så är lite osäker :???: de sitter ljusgröna spridare på och vid resistansmätning så visar de på 2,7 ohm. Om man tar bort kabelanslutningen på en spridare åt gången medans bilen står på tomgång så reagerar motorn lite individuellt :???: tar man bort kontakten på nr 1 så går den bra mycket ryckigare medans det om man tar bort kontakten på nr 3 inte alls blir nån större skillnad :???: ska de vara så? o verkar de va rätt typ av spridare för motorn? säg nåt nån! börjar som sagt bli lite trött på att fundera ut fel =/
Volvoolsson skrev: tar man bort kontakten på nr 1 så går den bra mycket ryckigare medans det om man tar bort kontakten på nr 3 inte alls blir nån större skillnad :???: ska de vara så? o verkar de va rätt typ av spridare för motorn? säg nåt nån! börjar som sagt bli lite trött på att fundera ut fel =/
skifta spridare ett och tre då !
tycker mycket mera om att hitta felet , än att byta 12 saker och inte veta vilken som egentligen hjälpte :-)

Naturligtvis skall bilen gå lika illa vilken spridare du än kopplar ur - men problemet kanske är i treans tändkabel ?
byt spridarna så vet du - om felet följer med spridaren - byt spridare - om inte - felsök andra saker

/emwtur
Ingen skillnad när ja skiftade spridare 1 och 3 =S började läcka bränsle ur ettan så satte tillbaka allt som de va från början o då blev de tätt iaf :) spänningsmätte även mellan spridarnas kontakter o jord med tändningen på o mätte då upp batterispänning. är de rätt så långt då? och undrar även fortfarande: är de rätt spridare på bilen? ?:-/
om du inte gjort det så kolla stiften en gång till så att dom ser ok ut !
kolla att elektrodavstånd ser ok ut , kolla även färgen på isolatorerna -
lägg upp alla stiften i ordning så du vet vilket stift som sitter i vilken cylinder.
är det något stift som avviker så kan färgen säga en del
vit färg - lite soppa
svart färg mycket soppa.
se
http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo ... p?mode=nml
Skruvade ur o jämförde alla stiften med varandra nu. Isolatorfoten ser ju ljusare ut på ettan och tvåan än vad den gör på de andra, och trean är mörkast. Elektroderna är det ingen större skillnad på mellan stiften, men ska nämna att jag gjorde rent elektroderna härom kvällen, har visserligen kört med bilen sedan dess, men ingen avlagring nu som sagt. Men när ja gjorde rent sfiften så har ja ett starkt minne av att ettan o tvåan hade den här ljusbruna "vanliga" avlagringen, medans trean o fyran hade nån vit/gul avlagring. Kan två av spridarna vara slut? eller är det innan dom som felet sitter? nåt bra sätt att mäta om signalen fram till spridarna är ok? tackar för svar!

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]

De senaste dagarna upplever jag att mina bromsar t[…]

Bromsar på S60

Är väl inga konstiga miltal på det[…]