Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 99 med ECC

Dammsugade bilen igår och sög även lite vid knappar på panelen.
Ur det lilla gallret vid färddatorns knapp kom det ut lite damm.
Så jag sög lite extra där och fick ut några stora dammtussar.
Efter detta så blinkar ECC'n en liten stund efter start.

Hitta nu en annan tråd där det nämns att just detta galler
har med ECC att göra och där någon blev rekommendarad
att dammsuga i gallret vid problem med ECC'n.

Altstå helt omvänt för mej. Dammsög först och fick problem sen. Vad göra? ??:-/
Har du kontrollerat att den lilla fläkten där inne snurrar? Kan vara så att det fins mer damm där, eller så har den lagt av.
Ska kolla den där lilla fläkten.

Ska den suga in i gallret, eller blåser den ut ur gallret?
Kan man kolla fläktens funktion smidigt på plats, eller måste den monteras bort?

Om den måste bort, vilka kåpor lossas för att komma åt?
Man kan ha ett litet papper framför gallret för att se om den fungerar, men har det trasslat in damm i den så behöver den rengöras först.
Plocka ur stereon och klimatreglagen samt tryck ut knappen som sitter bredvid fläkten, sen går det att få ut fläkten bakåt. Den sitter med två snäppen som man ska vara försiktig med och kom ihåg hur den var monterad när den återmonteras. När fläkten är bortplockad så ser du om den snurrar om du kör anläggningen manuellt. Vid återmontering ska du höra att snäppena klickar till.
Kanske taskig förklaring men ska se om jag får fram någon bild på det hela istället, vilket jag tror finns i en tidigare tråd.
Tryck ihop de två klämmor (snäppen) och vrid givaren medurs (sett framifrån). Och som Phantom skrev notera hur den var monterad! Kämmorna sitter ungefär klockan 1 och 7. Montering görs i omvändordning. Se till att givaren passas in korrekt mot hållarens spår och att klämmorna klickar på plats när givaren vrids moturs.

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]