Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Behöver byta dämpare bak på våran v70n -03 2.4T då besiktningen inte gillade dom som sitter på nu..

Har införskaffat alla delar men skulle behöva en guide på hur man gör... Jag har lånat garage med lyft och har ganska bra koll på mekande.

Har googlat men hittar bara en massa info om hur lätt/svårt det är.. :-O)

Det är ej nivåregl. på bilen
ejwbegysv skrev:Hej.

Behöver byta dämpare bak på våran v70n -03 2.4T då besiktningen inte gillade dom som sitter på nu..

Har införskaffat alla delar men skulle behöva en guide på hur man gör... Jag har lånat garage med lyft och har ganska bra koll på mekande.

Har googlat men hittar bara en massa info om hur lätt/svårt det är.. :-O)

Det är ej nivåregl. på bilen
Hej

Låna Haynes reparationsbok v70n på biblioteket, där kan du se hur man gör.Tycker själv att det är enklaste sätt och tror att där finns bilder oxå.
Tackar...

Synd att jag inte såg detta igår innan jag började :)

Men det gick bra ändå... Dämpare tar 10 minuter per sida att byta om man har lyft..

Fjädrarna är det lite trixigare med, tog lös inre delen av "fjäderskålen" 17mm hylsa och trocklade ur fjädern, sen in med den nya och med hjälp av en domkraft pressa tillbaka skiten igen.. Använde ingen fjäderspännare, gick bra ändå...

Men se till att ha koll på fjäderskålen som kommer farande när du släpper på bulten.
"Limp home mode" ?

Gåtan verkar vara löst, det verkar som […]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]