Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jolla_
hej!
Jag funderar på att köpa en V70R. kan inte bestämma mig om ja ska ha nya el gamla modellen,gamla är ju snyggare!
vad är de för skillnad på dom,förutom hk.har den nya mer utrustning? hur mycket drar dom? har hört att den nya modellen inte har konstant 4wd?
berätta gärna lite för o nackdelar!
mvh jonas
Användarvisningsbild
av flyvert
Vilka modellår avser du?

Gul?
Röd?
Blå?
Grön?
V70II "R-Design & 140 hk"?

Jag föredrar den gröna varianten med Haldex, Four-C, Atacama-läder, Bi-Xenon, DSTC, telefonintegration, DVD-navigation, regnsensor, m.m.
Förbrukningen är nog inte den avgörande faktorn; snarare inköps- och servicekostnader... min drar c:a 1.16 l/mil i stadstrafik som direkt sjunker ned till 0.85-0.90 på landsväg (beroende på hur många pållar man släpper fram till hjulen...).

Bild Bild Bild Bild

/f
Senast redigerad av 1 flyvert, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av flyvert
Till mina servicekostnader för de första 10.000 milen finner man:

- byte manövercylinder för koppling
- byte vinkelväxel
- byte främre stötdämpare (av Monroe á la Öhlin-typ - materialkostnad c:a 9000 kr)
- byte främre länkarmar
- byte främre krängningshämmare
- byte bakre krängningshämmare
- byte styrutslagsbegränsare
- flera hjulinställningar (tuggar dock fortfarande däck bak trots "gröna siffror" från inställningsutrustningen)
- byte lambdasond
- byte oljekylare
- byte högtalare
- byte 4 st hjullager
- byte 2 st ABS-givare
- byte 3 st bromspedallägesgivare
- byte passagerarstolsunderrede
- byte bakrutetorkarmotor
- byte värmefolie i backspeglar (v+h)
- byte oljekvalitésensor
- byte växelvajer
- felsökning & åtgärd av oljud i stereon
- felsökning & åtgärd av oljeläckage i vinkelväxel (skedde innan bytet)
- felsökning & åtgärd av glappkontakt i kablage till bakluckan

Bbbbilligt... ?:-/

/f
av baljbalj
Någon som vet vilka som är V70R specifika saker i listan ovan, dvs inte sitter på dom "vanliga" V70?
Användarvisningsbild
av camaro69
Stötdämparna fram. :wink:
Användarvisningsbild
av flyvert
baljbalj skrev:Någon som vet vilka som är V70R specifika saker i listan ovan, dvs inte sitter på dom "vanliga" V70?
- Oljekvalitésensorn har varit (är?) specifik för B5254T4 (=R motorn).
- Oljudet i stereon visade sig vara "läckage" av Four-C effektsignalen in till slutsteget för stereon.

Glömde att lista upp bytet av regnsensorn (som i ursprungsskick verkade gå efter golvdrag eller kontinentaldrift, nu går den "hyffsat" men inte riktigt bra)

Som "tur var" gick det mesta av den digra listan på det trygghetsavtal jag var klok nog att signa när jag köpte bilen.

Felen till trots är det en jävligt kul bil att köra; under vinterhalvåret får de flesta tvåkrafsare se upp (o även en del fyrkrafsare), sången från turbofemman & avgassystemet mellan 3500 och 5500 varv går inte av för hackor samt R-avgasknallarna sätter extra krydda på bilkörningen... 8)

Men tyvärr har det satt sig i skallen att det är bara en fråga om tid innan nästa pryl inträffar...
... efter fyra hjullagerbyten lyssnar man nästan alltid efter oljud från lager... :(

Första starten efter vinkelväxelbytet för några månader sen tändes check engine lampan "som på beställning" och det var bara att börja läsa felkoder och surfa efter reservdelar (o tack för siter som Skruvat.se som tar tusen spänn mindre för Bosch givare än vad Dr Volvo skall ha)

/f
av borstarmicke
flyvert: går det att byta enbart värmefolien i backspeglarna?
Känns sjukt att behöva hosta upp 1300:- för två speglar, o då är det priset för volvoanställd...
Användarvisningsbild
av flyvert
borstarmicke skrev:flyvert: går det att byta enbart värmefolien i backspeglarna?
Känns sjukt att behöva hosta upp 1300:- för två speglar, o då är det priset för volvoanställd...
Felet var något felformulerat av mig; eluppvärmningen fungerade inte men bilen var då under nybilsgaranti så jag antar man bytte hela glaset?
Efter bytet fungerar uppvärmningen, men den tar flera minuter längre än på de tidigare bilar jag ägt. T.ex på en SAAB 9000 som jag hade före denna tog hela avfrostningen max 1 minut att utföra, på denna "Vovve" kan man ibland inte ens se att värmen är på efter 1 minut ??:-/

/f

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]