Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Thho skrev:Gissar att ni kan stryka dragvikten som argument.

Har en V70II D5 AWD Aut och dragvikten är enl regbeviset 2100 kg precis som XC70II.

Plastkjolarna är ju lite fräcka så det räcker väl i alla fall som argument för att välja XC70.
Det verkar inte stämma, är din verkigen rätt reggad???

På alla D5 V70II AWD jag kollat och i tekniska data är dragvikten 1800 med manuell och 2000 med automat.

På alla D5 XC70II AWD är dragvikten 2100 kg både med manuell och med automat.
XC90_Executive skrev:Det är 1800(man)/2000(aut) som gäller för V70II D5 awd.....
Tack... samma info som jag hittat då.
Har aldrig fattat varför det är så ????

Varför drar manuella lådan 200 kg mindre än automaten i V70II men i XC70 drar den manuella exakt lika mycket som aut ?

I alla fall var det ett skäl förmig att välja XC70 framför V70
Det handlar om startförmåga i backe. Du skall kunna starta i en backe med en viss lutning. Om du har automat är det lättare att starta och komma iväg, alltså kan då dragvikten ökas.
På en manuell låda skulle 1:an behövt vara lägra för att kunna uppfylla samma dragvikt.
/greenbay
greenbay skrev:Det handlar om startförmåga i backe. Du skall kunna starta i en backe med en viss lutning. Om du har automat är det lättare att starta och komma iväg, alltså kan då dragvikten ökas.
På en manuell låda skulle 1:an behövt vara lägra för att kunna uppfylla samma dragvikt.
/greenbay
Det kan jag förstå. Men som VolvoB20 skriver, varför är det ingen skillnad i så fall på XC70?
Amli skrev:
greenbay skrev:Det handlar om startförmåga i backe. Du skall kunna starta i en backe med en viss lutning. Om du har automat är det lättare att starta och komma iväg, alltså kan då dragvikten ökas.
/greenbay
Det kan jag förstå. Men som VolvoB20 skriver, varför är det ingen skillnad i så fall på XC70?

Exakt. Jäkla bra fråga.

vid den tidpunkten som jag och Kave skaffade våra XC70 så hade precis -09:orna blivit presenterade (ett år sedan rätt exakt) och då var infon som fanns på volvocars hemsida 1800kg för V70, oavsett växellåda, fast handlarna hade upplysningar om 2000kg för automaten. Det gör ju också det rätt spännande att välja bil, vem skall man tro på, volvos uppgifter eller handlarens. Nu vet vi ju att det stämmer så som handlaren sa det, men det är lite otäckt att överväga lägga en beställning på en bil för 350-400 000 kr om man inte är 100% säker på dragvikten.

Sen som det sägs här, dragvikten var den stora orsaken till XV70 valet för mig, jag vill ha manuell låda och då funka det inte med V70 att få fra 2000kg släp.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]