Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
man ska alltid ha AC:n på.
föritom att man vid behov alltid får eftergången på fläkten, så får man ju desutom alltid en bil som har så lite fuktigluft som möjligt = mindre problem men påimmning vintertid
av BG
CarMan skrev:man ska alltid ha AC:n på.
föritom att man vid behov alltid får eftergången på fläkten, så får man ju desutom alltid en bil som har så lite fuktigluft som möjligt = mindre problem men påimmning vintertid
Förstår vad du menar och jag har den igång nästan alltid. Men så läste jag i instruktionsboken igår att under noll grader fungerar den inte. Finns där något som är rätt eller fel?
Användarvisningsbild
av CarMan
BG skrev:
Förstår vad du menar och jag har den igång nästan alltid. Men så läste jag i instruktionsboken igår att under noll grader fungerar den inte. Finns där något som är rätt eller fel?
du ska ha den på, då är den i gång när den behövs.
när det blir för kallt så funkar den inte, men då fins det ju heller ingen anledning till att stänga av den.
av Mikael-71
Jag tror att jag vet vad det var som luktade. Jag hade samma jävelskap i min bil och det luktade ta mig f-n fotsvett när bilen började bli varm eller vid et intervall omkring nollan i utomhus temp.

Det är filtskivan i golvmattan vid förarplats. Ta ur den och lukta på filten när den är fuktig.... :???: Jag hade ur mattan och blåste med högtryck, schampoo blåste torrt med tryckluft (vilken stank. urrrrk...) Inte ett skit hjälpte, jag blev av med doften för ett par dagar men efter att den där filten blivit blöt igen så tog det inte många dagar förrän det stank gammal sur strumpa i bilen igen.

Var det 10minus ute så luktade det inte förrän 10-20minuter då mattan började tina. Helt klart var det att något växte och frodades i mattan.

Det slutade med att jag för 1,5vecka sedan blev så förbannad att jag tog ut o sprejade mattan med klorin (dödar de mesta oönskade organismer) och lät det verka en timma för att sedan grundligt blåsa av det med högtryckstvätten o blåsa torrt med tryckluft. Och ja, det blekte INTE mattan. Dag ett luktade det badhus (natriumhypklorit) i bilen men sedan har den varit luktfri. Igår så gav jag den återigen ett luktprov och det håller än så länge.

Men vi får se det kan ju vara så att det kommer ifrån första början ifrån ECC'n.

Mikael
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
BG skrev:
när det blir för kallt så funkar den inte, men då fins det ju heller ingen anledning till att stänga av den.
Varför då ha AC:n på , den bilen drar väll bara mer soppa plus snor lite hästar.
Har den ALDRIG på förutom på sommaren när den verkligne behövs
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:
CarMan skrev:
BG skrev: Förstår vad du menar och jag har den igång nästan alltid. Men så läste jag i instruktionsboken igår att under noll grader fungerar den inte. Finns där något som är rätt eller fel?
Varför då ha AC:n på , den bilen drar väll bara mer soppa plus snor lite hästar.
när det är kalt så den stängs av så drar den ju ingen extra soppa.
all annan tid torkar den ju luften år dig. man vill inte ha fuktig luft!
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
greeeken skrev:
CarMan skrev: du ska ha den på, då är den i gång när den behövs.
Nej man vill inte ha nån fuktig luft alls.
Så du menar att även om den står på on så är den inte igång för att det är för kallt?
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:
CarMan skrev:
greeeken skrev: Varför då ha AC:n på , den bilen drar väll bara mer soppa plus snor lite hästar.
Nej man vill inte ha nån fuktig luft alls.
Så du menar att även om den står på on så är den inte igång för att det är för kallt?
nej den kan inte gå när gasen krymer så mycke så trycket blir för lågt.
men så fort du har tilräckligt tryck i systemet så funkar den.
så om den står på on så går den så fort det behövs, förutsatt att det inte är för kallt.
enda anledningen till att stänga av den är att bilen drar lite mindre bränsle då.
Användarvisningsbild
av greeeken
Ja det är j udet ja tänkler på nu i vintertid att den ska dra mindre
av matzen10
Jag fick rådet att alltid ha den på, av en säljare på Volvo. Anledningen är just detta med luftfuktighet vs. imning.
Men visst drar det liite mer soppa och visst "stjäl" den några hk. Frågorna, för mig, då; Vill jag i största mån undvika imning? Ja! Betyder 3-4 hk i förlust något i praktiken? Nej!

M V H
---> Matz

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]