Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om vi nu leker med tanken att den drar 1 liter på 7-10 mil så är det ju givetvis mycket, antar att oljestickan inte indikerar 4 liter från min till max..

Motorn är torr, alltså kan det inte förvinna nån annanstans än in i motorn och förbrännas (om du inte har helt tomt på kylarvätska och har olja där nu :) )

Då skulle jag föreslå att du t.ex åker förbi bilprovningen och kollar avgasvärdena, för drar den 1 liter på 7-10 mil borde det ge nåt sorts utslag på avgasvärdena..
Om det kommer lite brevid oljepåfyllningslocket så BORDE det vara packningen eftersom du nyss rengjort vevhusventilationen. Men har det runnit ut 4 liter olja där så synns det, jag lovar. Det borde ju funka att göra ett kompresitionsprov på varje cylinder för att se att det inte "läcker förbi" olja vid kolvarna tycker jag. :D
goransson89 skrev:Om det kommer lite brevid oljepåfyllningslocket så BORDE det vara packningen eftersom du nyss rengjort vevhusventilationen. Men har det runnit ut 4 liter olja där så synns det, jag lovar. Det borde ju funka att göra ett kompresitionsprov på varje cylinder för att se att det inte "läcker förbi" olja vid kolvarna tycker jag. :D
Ok men jag som inte vet särskilt mycket om bilar, är det nåt jag kan fixa själv hemma eller är jag tvungen in på verkstad med det? :P
Har upptäckt nu oxå att han blåryker lite grann första minuten efter jag startat bilen.
Har kikat på kamremmen likaså, kan bilen sluka mera olja om den behöver bytas? Bilen har gått 11000 mil (!!!) sen senaste bytet o det är ju inte särskilt bra.. :-O)
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]