PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av pevalge
Har en B18 motor som sitter i en båt som kolvarna troligt viss har rostat fast på för motorn går inte att dra runt
Någon som har något bra knep så att man får dom att släppa
Jag har provat att hälla disel i cylindrarna
Cocacola kan funka, låt den stå med det i några dar :-)-) Har du toppen lös? Om motorn lossnar så får den inte köras runt med nån form av vätska i cylindrarna, vevstakarna kan då krökas med lite otur :???:
av LarsBd
Om kolvarna har rostat fast är det nog inte bara att tuta och köra när du får lös dom. Ta lös toppen så att du kan se hur det ser ut och även komma åt att göra rent och byta ut det medel du använder. Om det skulle visa sig att rost var orsaken skulle jag nog prova med citronsyrevatten, helst destilerat och i andra hand kokt vatten. Jag har hört sägas att kokt vatten innehåller mindre luft (syre) än obehandlat vatten och borde därför minska risken för fortsatt korrodering. Citronsyra är som bekant en rostborttagare. Reserverar mig dock för att kolvarna kanske inte mår bra av citronsyran.
Användarvisningsbild
av Ticken
Jag har hällt i mängder med rostlösning i cylindrarna, sen tagit en träkloss och ställ på kolvarna, sen tagit fram storsläggan och bankat som fan.

Det har funkat för mig. MEN, jag tar inget som helst ansvar för att det funkar för dig. Men iaf, det kan ju vara värt ett försök?

/Ticken
Användarvisningsbild
av lilleman
jag hade en 164 för en massa år sen som motorn satt fast på
ja fyllde cylindrarna med diesel och lät den stå så några dagar
och det funkade perfekt :lol: men den gick inte bra den var fruktansvärt slö
en bekant till min far köpte den och körde några år med den och den gick
bättre och bättre enligt honom.han har den kvar fortfarande den genomgår en omfattande renovering nu :P

mvh/roger
av LarsBd
Drar du motsols så släpper skruven om du drar för hårt, annars kan du använda en momentnyckel och dra med rätt åtdragningsmoment för den skruven så går inget sönder
Användarvisningsbild
av lilleman
jag chansade och körde till med startmotorn och ja jäklar den släppte :lol:
men då var ja 19 år och brydde mig inte vad som hände men jag skulle nog inte gjort så idag :P

mvh/roger
av jagsnubblar
Vovlo_Henrik skrev:Om motorn lossnar så får den inte köras runt med nån form av vätska i cylindrarna, vevstakarna kan då krökas med lite otur :???:
Ingen fara om tändstiften är bortplockade.
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]