Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rollon
Hej. jag ska precis köpa en 740 glt. Jag har hört att balansremmen skapar en del problem. Hur tar jag bort den? är det någon som visa hur man tar bort den? Visa gärna med bilder.

Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Jajamensan visst är det den blåa remmen och ja, den är helt säker att ta bort.

//David
Användarvisningsbild
av Sparkz
Eller så byter man remmar och rullar när det är dags så håller det.
Annars kan man fortsätta att ta bort allt som KAN gå sönder, men då blir det inte så mycket kvar av bilen till slut.
av tumba25
Dom där hjulen till vänster på bilden ett par inlägg uppåt, som drivs av balansremmen. Vad är det dom driver?
Enligt boken är det viktigt att alla hjulen hamnar rätt när man byter balansremmen. Varför är det viktigt om man lika gärna kan ta bort remmen.

Och ber om ursäkt för att jag väcker en gammal tråd till liv igen.

/J
av tumba25
Självklart sitter den där av en anledning. Om du inte vet svaret är det bara spam att svara.

Det jag frågade var vilken anledning.
Användarvisningsbild
av Severin
Den sitter där för att driva balansaxlar på vardera sida av motorn för att få en mjukare gång på motorn.
Jag har kört både med rem och utan och det va ingen som helst skillnad förutom när remmen satt där så hörde man ljudet från axlarna i form av ett vinande
av tumba25
Okej. Jag trodde det bara satt en balansaxel på motorn och blev lite förvånad när remmen var mycket längre än planerat. Tack.
av dalldall
lite kritik kan du väl tåla. håller med sparkz, det enda problem den skapar är när den går sönder! servar man bilen enligt schemat så håller det, kan inte tänka mig att volvos ingenjörer är så dumma att dom bygger en motor med balansaxlar som inte behövs. men om du tog illa upp ber jag tuuuuuusen gånger om ursäkt.

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]

Bromsar på S60

Är väl inga konstiga miltal på det[…]