Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

riha skrev:
VolvoB20 skrev:Två skäl för min del:

-Det går inte att få V70 D5 AWD med manuell låda, men på XC70 kan man få manuell låda.

-Dragvikt 2100 kg så nu kommer jag att dra alla mina olika släp lagligt.

Gillar definitivt INTE alla fula svarta plastpaneler man hängt på bilen, hur kommer den ABS plasten se ut om några år då den solblekts ?:-/ . Valde en svart bil för att panelerna ska märkas så lite som möjligt.

Sjäv valde jag pga av följande orsaker:

• 2100 kg dragvikt, används ofta pga hästsläp med totalvikt på 2000kg. Detta var det stora argumentet för min del.

• Markfrigången ÄR användbar.

• Fyrhjulsdriften (som iofs kan fås med V70) i samband med markfrigången eftersom vi bor på landet och har grövre terärrng än stadsbor har. Fyrhjulsdriften är klockren vid körnng med tunga släp, speciellt på leriga områden i samband med hästtävlingar.

• Snyggare än vanliga V70. Men smaken som baken.

• D5 med manuella lådan.

• De större sidospeglarna är kungen alltså.

• V70 med samma utrustning blir inte så mycket billigare, det är i stort sett endast automatlådans pris som kiljer dem åt, så då tar jag hellre XC70.

• Hellre repor i svart/grå plast än i lackade delar. Billigare att fixa till.
En fråga, hur fixar man plasten om den börjar bli dassig eller repig.

Lack kan man nu avfetta, polera, vaxa, rikta, lacka om osv.

Men vad sjutton hittar man på med den råa ABS plasten ???? Stänkskärmarna på släpet tex ser ju tråkiga ut.
Helt ofattbart för mig att man smyckar ut en så dyr bil med en massa plast.....som förmodligen blir ganska dassig ja... Synd.
Och extra markfigång e ju rätt så tufft... Men synd då bara att vanliga V70 också ser ut som en jeep.
Min V70 ska iaf sänkas pronto!
VolvoB20 skrev:
riha skrev:
VolvoB20 skrev:Två skäl för min del:

-Det går inte att få V70 D5 AWD med manuell låda, men på XC70 kan man få manuell låda.

-Dragvikt 2100 kg så nu kommer jag att dra alla mina olika släp lagligt.

Gillar definitivt INTE alla fula svarta plastpaneler man hängt på bilen, hur kommer den ABS plasten se ut om några år då den solblekts ?:-/ . Valde en svart bil för att panelerna ska märkas så lite som möjligt.

Sjäv valde jag pga av följande orsaker:

• 2100 kg dragvikt, används ofta pga hästsläp med totalvikt på 2000kg. Detta var det stora argumentet för min del.

• Markfrigången ÄR användbar.

• Fyrhjulsdriften (som iofs kan fås med V70) i samband med markfrigången eftersom vi bor på landet och har grövre terärrng än stadsbor har. Fyrhjulsdriften är klockren vid körnng med tunga släp, speciellt på leriga områden i samband med hästtävlingar.

• Snyggare än vanliga V70. Men smaken som baken.

• D5 med manuella lådan.

• De större sidospeglarna är kungen alltså.

• V70 med samma utrustning blir inte så mycket billigare, det är i stort sett endast automatlådans pris som kiljer dem åt, så då tar jag hellre XC70.

• Hellre repor i svart/grå plast än i lackade delar. Billigare att fixa till.
En fråga, hur fixar man plasten om den börjar bli dassig eller repig.

Men vad sjutton hittar man på med den råa ABS plasten ???? Stänkskärmarna på släpet tex ser ju tråkiga ut.
Man bytar den då.
Jag vet inte kostnaden, men om man själv tar loss och sedan montera på nya så borde det väl bli billigare än lacka om?
Eftersom en XC bil troligen körs på lite annorlunda underlag (som fallet är för mig) så känns det bättre att sand, jord och grus "skjuts" upp på plast än direkt i lacken.
Visst, man kan ju alltid montera stänkskydd.

I vilket fall som så, enligt min egen smak, så tilltalar XC utseendet mig bättre än V70 utseendet, oavsett om det är plast som gör det.
riha skrev:
VolvoB20 skrev:En fråga, hur fixar man plasten om den börjar bli dassig eller repig.

Man bytar den då.
Jag vet inte kostnaden, men om man själv tar loss och sedan montera på nya så borde det väl bli billigare än lacka om?
Eftersom en XC bil troligen körs på lite annorlunda underlag (som fallet är för mig) så känns det bättre att sand, jord och grus "skjuts" upp på plast än direkt i lacken.
Visst, man kan ju alltid montera stänkskydd.

I vilket fall som så, enligt min egen smak, så tilltalar XC utseendet mig bättre än V70 utseendet, oavsett om det är plast som gör det.
Huvaaa.... jag var rädd för att få det svaret..... men att köpa nya paneler blir säkert absurt fantasisvindyrt... så det lär aldrig hända.

Jag har alltid haft stänkskydd i plast på alla mina bilar, det känns bättre och ser bättre ut tycker jag i alla fall, istället för att förvandla halva nederdelen på bilen till ett enda stort stänkskydd i ABS-plast. :mrgreen:
Gissar att ni kan stryka dragvikten som argument.

Har en V70II D5 AWD Aut och dragvikten är enl regbeviset 2100 kg precis som XC70II.

Plastkjolarna är ju lite fräcka så det räcker väl i alla fall som argument för att välja XC70.
Thho skrev:Gissar att ni kan stryka dragvikten som argument.

Har en V70II D5 AWD Aut och dragvikten är enl regbeviset 2100 kg precis som XC70II.

Plastkjolarna är ju lite fräcka så det räcker väl i alla fall som argument för att välja XC70.
Fast du kan som sagt inte få V70:n med manuell låda för de som önskar det.
Personligen valde jag XC70II för att jag numera bor i Norrland och den bättre fjädringskomforten samt högre markfrigången är guld då jag kör en hel del på dåliga oplogade vägar.
Skulle jag ha bott kvar i Sthlm hade jag inte ens övervägt en XC70 utan då hade nog mina pengar troligen gått på en T6.
Vidare tycker jag att XC70 ser mer exklusiv ut. Inte lika mycket tjänste- och taxi bil över den.
Amli skrev:Skulle jag ha bott kvar i Sthlm hade jag inte ens övervägt en XC70 utan då hade nog mina pengar troligen gått på en T6.
Vidare tycker jag att XC70 ser mer exklusiv ut. Inte lika mycket tjänste- och taxi bil över den.
Varför inte en XC70 T6? :wink:
XC90_Executive skrev:
Amli skrev:Skulle jag ha bott kvar i Sthlm hade jag inte ens övervägt en XC70 utan då hade nog mina pengar troligen gått på en T6.
Varför inte en XC70 T6? :wink:
Fanns inte då ;-//

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]