Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av patrikl
Hej.

Passar på ställa frågan här efter att ha sökt igenom diverse forum i flera dagar i jakt på information.

Jag har som nubliven ägare till en 940 Turbo -96 fått i 500 gram R134A i systemet, men lyckas inte trots detta få kompressorn att gå igång som den sig bör. Det enda sättet jag lyckas med det är om jag tvångsmatar ström mot kontakten och det är ingenting man vill göra. Har även en 740 med ECC och där hör jag det klickar till i ett relä bakom handsfacket i samma veva som jag aktiverar klimatanläggningen.

Just nu ligger stora delar av inredningen isärplockad i jakt på detta förmodade relä, och jag vänder mig till expertisen på detta forum för att få lite vägledning kring om det evetuellt finns och i såfall vart det sitter,

Jag har förstått att kompressorns tryckvakt inte drar igång kompressorn om nivån med kylmedel understiger en viss mängd. Samtidigt i mitt fall så gick det inte trots 20 minuters vakum att få i större mängder om inte kompressorn går igång och suger in resten (moment 22)

Jag har försökt läsa ut felkoderna på systemet men har inte haft tillräckligt stark lampa eller kunnat ta ut den i solen.

Någon som har några tips på vad man kan testa att göra. Kan nämna att jag tog och bytte klimatpanelerna mellan bilarna och 940´s lirade bra i 740. Felet ligger mao inte i denna
//Mvh Patrik
det finns inga nivå-givare - bara tryckgivare - högt tryck och lågt tryck - det finns även tempgivare.
för att kompressorn skall starta så måste trycket vara "rätt" och temperaturen över en viss nivå ,(12 grader tror jag)
har du läck-testat systemet ?
/emwtur
Japp det är läcktestat och provtryckt. Systemet är så pass tätt som man kan förvänta sig att det skall vara. Men jag finner det fortfarande konstigt att inte 500 gram skall räcka för att få igång komprossorn med annat än att man forcerar igång den

Med tanke på AC-kompressorns effekt är i Ampere så drar den kraftigt med ström så det borde finnas en kontaktor eller ett relä som bryter eller drar igång strömmen. Den kan inte vara direktkopplad från batteriet. Utan relä skulle den lilla kontakte på kontrollpanelen till ECC gå sönder direkt. Det måste finnas en kontaktor, relä eller någon form av strömställare på vägen till kompressorn. Tacksam för svar vart detta " relä" sitter någonstans.

//Mvh patrik
Startar kompressorn om du byglar pressostaten på torkfiltret?
Isf är det inte fel på reläet eller dess strömmatning.
På 960 tror jag reläet & säkring sitter bakom yttre kickpanelen (vid fötterna) på passagerarsidan, det finns en mindre lucka, men för att meka med reläet så måste kickpanelen lossas.
Kan det va lika på 940 tro?
//Björn

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]