Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Som trådskapare vill jag gärna att denna diskussionen fortsätter på det det i början handlade om. Jämförelsen mellan N och II är en annan sak.. :roll:
av Henced
Tja

Jag skall upp i värmland vecka 23, kanske kan du prova min bil om du vill, har en V70II 2,4D 09 som är omprogramerad till 225HK och 460Nm

Henced
av ztaffans
Henced skrev:Tja

Jag skall upp i värmland vecka 23, kanske kan du prova min bil om du vill, har en V70II 2,4D 09 som är omprogramerad till 225HK och 460Nm

Henced
Hej!
Är också från Värmland och riktigt nyfiken på hur den känns med 225hk.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vet du vilken dag du är i Kristinehamnstrakten, eller vart du nu ska!? Vore väldigt intressant att se vad skillnaden blir, antar att det märks rejält.
av Henced
Kommer troligen hålla mig runt Karlstad området, har inte bokat alla kundbesök ännu. Men jag kommer bo på Scandic Klarälven tisdag till torsdag vecka 23. Återkommer när resan är mer planerad så kanske vi kan sy ihop något.

Och ja, det märks en ganska markant skillnad från orginal speciellt så blir karaktären lite mer åt bensin hållet, man har ett mycket bredare register.

Henced
av bult
VolvoB20 skrev:
ztaffans skrev:Lånebilen var en V70N 2,4D MY 06 och den gick riktigt bra, den kändes väldigt vass.
Tänkte inte så mycket på det då men min V70II 2,4D MY 09 är mycket slöare + drar ändå mer diesel.
06:an borde varit trimmad på något sätt men jag vet ju inte alls hur.
Var nog inte trimmad, har provat massor med V70N och V70II och de är på helt olika planeter, V70II har sämre Cv värde för luftmotstånd, större frontarea och väger mycket mera på vågen i verkligheten mot V70N.

V70N känns ju piggare med 2,4D än tilloch med V70II med D5.

Det märks när man tankar också .....

Ja prexis, jag har en gammal 142 a den känns också mycket piggare än min gamla V70N =) Har haft flera V70N även 2.4D som jag för övrigt tyckte vart helt ok men inget speciellt, att sen jämnföra den med en D5 och hävda att den är bättre, jajävlars... V70N är en gammal bil med omodern teknik att jämnföra dem med nya V70 II blir ungefär som att jämnföra en 142 a med en V70N. Back 2 topic, kan säga att Bsr ppc fungerar mycket bra kostnaden ligger runt 8000-9000:- beroende på va bra du prutar. I en D5 får du ca 220 hkr och 455Nm.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bult skrev:
VolvoB20 skrev:
ztaffans skrev:Lånebilen var en V70N 2,4D MY 06 och den gick riktigt bra, den kändes väldigt vass.
Tänkte inte så mycket på det då men min V70II 2,4D MY 09 är mycket slöare + drar ändå mer diesel.
06:an borde varit trimmad på något sätt men jag vet ju inte alls hur.
Var nog inte trimmad, har provat massor med V70N och V70II och de är på helt olika planeter, V70II har sämre Cv värde för luftmotstånd, större frontarea och väger mycket mera på vågen i verkligheten mot V70N.

V70N känns ju piggare med 2,4D än tilloch med V70II med D5.

Det märks när man tankar också .....

Ja prexis, jag har en gammal 142 a den känns också mycket piggare än min gamla V70N =) Har haft flera V70N även 2.4D som jag för övrigt tyckte vart helt ok men inget speciellt, att sen jämnföra den med en D5 och hävda att den är bättre, jajävlars... V70N är en gammal bil med omodern teknik att jämnföra dem med nya V70 II blir ungefär som att jämnföra en 142 a med en V70N. Back 2 topic, kan säga att Bsr ppc fungerar mycket bra kostnaden ligger runt 8000-9000:- beroende på va bra du prutar. I en D5 får du ca 220 hkr och 455Nm.
Nu hänger jag inte med alls i det du säger...... 142 och V70N har ju inte alls samma motor ?:-/ Det har däremot V70N 2.4D och V70II 2,4D.

Eftersom V70II är tyngre, har större frontyta och sämre luftmotstånd MÅSTE ju V70II bli långsammare, basta....

En V70N 163 är ganska lika en V70II 185 hk i acc och toppfart när jag mätt. V70N 163 hk har ju tex 12% mindre hk än V70II 185 hk. Men det äts upp av att V70II har 11% högre luftmotstånd.

Stoppar man in samma motor i två bilar och den ena bilen väger mer, är större och har sämre luftmotstånd så går det långsammare, inget konstigt med det.

Ska man jämföra PPC mot icke PPC ska man göra det mellan två lika bilar tex två V70II eller två V70N. inte mellan en V70N och en V70II

Sen är 2.4D och D5 EXAKT samma hårdvara, bara olika mappad, med ppc etc får du alltså samma effekt på D5 och 2,4D
av Amli
Volvo B20, jag tror du är den som sågar V70II mest av alla på detta forum. Högst anmärkningsvärt att du valt att beställa en ny XC70II... Hur som helst är det en sak jag ändå undrar. Anser du att V70N är en bättre bil än V70II? Ja eller nej?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:Volvo B20, jag tror du är den som sågar V70II mest av alla på detta forum. Högst anmärkningsvärt att du valt att beställa en ny XC70II... Hur som helst är det en sak jag ändå undrar. Anser du att V70N är en bättre bil än V70II? Ja eller nej?
Jag har väntat på nya 205 hästaren för jag tycker de 20 extra hästarna behövs för att kompensera för att V70II har blivit större och kantigare med resultatet att den väger mer och har större luftmotsånd.

Vad är det för konstigt med det, det är ju bara enkel fysik och ingen sågning. Om bilen i övrigt är bättre eller sämre får jag uttala mig om när jag kört några hundra mil, förhoppningsvis gör ju den större och tyngre karossen bilen rymligare och tystare.

När jag bytte sommarbilen i garaget mot en nyare modell, var den nya modellen 270 kg lättare och hade 15% lägre luftmotstånd än den förra modellen, då behövdes det inga extra hästar.

Jag tycker att det är busenkel logik men ni verkar tycka att jag är helt fel ute, fattar inte riktigt varför ?:-/

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]