Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjo alla e ny här så hoppas jag tror jag skriver i rätt tråd nu 8)
E så att jag vill få av min växelknopp i bilen å slänga på en ny :D MEN jag får faan inte av den ??:-/ .
Har läst runt lite å vissa säger att man ska slita å dra i det så det har jag gjort i flera timmar idag utan att nåt händer *__*. Så nu undrar jag fall det e nåt jävla special med min bil ? [volvo s40 98] har öppnat å ser ner i under tyget som sitter vid spaken å ser 4 skruvar vågar man skruva upp dem å få loss växelspaken å stången eller kommer hela skiten att skita sig då?.

Har en till fråga har nu letat å letat efter de svarta hörn kanterna på främre delen av bilen
Bild
e ute efter dem som sitter på nedre sida av hjulet på vänster sida av det.

Har kollat på bilias sida utan resultat :cry:. Ska man behöva sno någons annans skärmar??

Tacksam för svar^^
Mvh En förvirad s40 ägare
Jag bytte växelspaksknopp förra veckan på min 2002:a och det var inget problem med att få lös den från min bil... men växelspaksknoppen som jag skulle byta till var en i halvträ från en äldre v40 omkring din årsmodell... fy fan... den sitter vill jag lova! :evil:
Du måste tyvärr ta lös hela spaken.. sen stoppar du fast stålet under knoppen i ett skruvstäd. och sen vrider du knoppen samtidigt som du drar uppåt.. då lossnar den! den är ej gängad utan växelpinnen är räfflad och sen är knoppen fastpressad dit. Men glöm att lyckas få lös knoppen med spaken på plats!
mm okey får nog göra det ^^ annars e det väl risk att allt åker med^^
Men om jag nu skruvar bort den sitter 4 skruvar e det lätt att sätta dit igen eller kommer jag få en bil utan växlar :shock: vill ju inte att när jag tar bort den OJ här flyger det fjädrar/delar åt alla håll hm var ska dne här grejen sitta nu? ?:-/ :-DD

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]