Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
#26585
henka35 skrev:Stor skillnad i förbrukningen då man passerar 120 km/h.
Ja då har du upptäckt samma som jag med takboxen då.
Men det oerhört sällan jag kör så fort på vintern.
Användarvisningsbild
av ER
#26593
Whisky skrev:När jag monterade mina extraljus tvivlade jag på att jag skulle ha någon egentlig nytta av knappen och att den mest skulle vara ett irritationsmoment...
-men så fel jag hade!
Det är suveränt att kunna stänga av extraljusen när det är dimma eller tätt snöfall, så man kan ha helljus på utan att bli självbländad.
Sen under sommarens skumma nätter då man har kåpor över extraljusen mot stenskott är man tacksam för att de slipper lysa och brännas under skyddskåporna...

Slutsats: Montera knapp och var glad!
Det är i Dimma/snöfall man uppskattar att man valde blått samt klart glas.
Slipper köra in i någon kraftigare vägg/självbländning pga detta och har inte än trotts båda delar inte behövt att "bara" åka på helljuset. Att sen xenonkonverteringen av navigatorerna hjälper till att minska väggeffekten skadar inte heller.
Sommartid sitter inte lamporna på bilen alls och drar bensin, Light-On är värd varenda krona ihop med sitt specialkablage :wink:
Användarvisningsbild
av Bosa
#26595
ER skrev:Det är i Dimma/snöfall man uppskattar att man valde blått samt klart glas.
Slipper köra in i någon kraftigare vägg/självbländning pga detta och har inte än trotts båda delar inte behövt att "bara" åka på helljuset. Att sen xenonkonverteringen av navigatorerna hjälper till att minska väggeffekten skadar inte heller.
Sommartid sitter inte lamporna på bilen alls och drar bensin, Light-On är värd varenda krona ihop med sitt specialkablage:wink:
Tycker du det är bättre med lång och smal ljusbild i snöfall än bred ljusbild? Tänkte närmast på det där med klarglas.
Synd bara att LightOn gjort om fästet nu annars hade det varit ett givet köp.
Användarvisningsbild
av ER
#26606
Bosa skrev:
ER skrev:Det är i Dimma/snöfall man uppskattar att man valde blått samt klart glas.
Slipper köra in i någon kraftigare vägg/självbländning pga detta och har inte än trotts båda delar inte behövt att "bara" åka på helljuset. Att sen xenonkonverteringen av navigatorerna hjälper till att minska väggeffekten skadar inte heller.
Sommartid sitter inte lamporna på bilen alls och drar bensin, Light-On är värd varenda krona ihop med sitt specialkablage:wink:
Tycker du det är bättre med lång och smal ljusbild i snöfall än bred ljusbild? Tänkte närmast på det där med klarglas.
Synd bara att LightOn gjort om fästet nu annars hade det varit ett givet köp.
Lång och bred (2 breda och långa och 1 smalare men extremt lång)som jag nu har föredrar jag i alla väder då jag inte självbländas eller får irriterade stickljus värd namnet pga blåa klarglaset när det snöar eller är dimma. (OBS jag har xenonkonverterat mina Navigator med 6000K så dom breda lyser extremt brett men ändå längre än tidigare och den långa ännu längre med mer bredd än den från början hade.) Sen beror det på vad du drar gränsen för lång och icke lång? 1km? 500m?
Hade jag haft vitt och/eller slipat glas så är jag säker på att jag nog hade tyckt annorlunda då det varit vit vägg och/eller stickljus man blir galen på i långa loppet.
Tex har jag på det sättet vetat tidigt att det stod en älg på andra sidan diket lite framför och utanför helljusets räckvidd. Denna älg var på väg rakt över vägen framför mig.
Men inget (bredd kontra längd)är mer rätt än det andra utan beror på vad man själv har för krav/preferenser på ljuset i olika förhållanden.
Men jag ångrar inte en sekund att jag skrotade Vitglasade Big Knickarna från förra bilen till förmån för Navigator med Blått glas på denna bilen.
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
#28846
ER skrev: Lång och bred (2 breda och långa och 1 smalare men extremt lång)som jag nu har föredrar jag i alla väder då jag inte självbländas eller får irriterade stickljus värd namnet pga blåa klarglaset när det snöar eller är dimma. (OBS jag har xenonkonverterat mina Navigator med 6000K så dom breda lyser extremt brett men ändå längre än tidigare och den långa ännu längre med mer bredd än den från början hade.) Sen beror det på vad du drar gränsen för lång och icke lång? 1km? 500m?
Hade jag haft vitt och/eller slipat glas så är jag säker på att jag nog hade tyckt annorlunda då det varit vit vägg och/eller stickljus man blir galen på i långa loppet.
Tex har jag på det sättet vetat tidigt att det stod en älg på andra sidan diket lite framför och utanför helljusets räckvidd. Denna älg var på väg rakt över vägen framför mig.
Men inget (bredd kontra längd)är mer rätt än det andra utan beror på vad man själv har för krav/preferenser på ljuset i olika förhållanden.
Men jag ångrar inte en sekund att jag skrotade Vitglasade Big Knickarna från förra bilen till förmån för Navigator med Blått glas på denna bilen.
Vad köpte du för Xenon satts??? Vad fick du ge? Funderar på att göra likadant med mina Bosch halogen....
av Henke079
#28852
Jag har satt knapp i kupen och snabbfästen till ljusen=) Kan kännas lite tryggare att kunna ta bort dom ibland.
Om du inte har köpt ljus ännu så tycker jag att du ska köpa Lightforce lamporna.Lite dyrare men enormt bra och det krävs mycket innan dom går sönder=)
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
#28854
Henke079 skrev:Jag har satt knapp i kupen och snabbfästen till ljusen=) Kan kännas lite tryggare att kunna ta bort dom ibland.
Om du inte har köpt ljus ännu så tycker jag att du ska köpa Lightforce lamporna.Lite dyrare men enormt bra och det krävs mycket innan dom går sönder=)
Allt är redan köpt.. sitter redan på bilen var bara lite intresserad :)
av Henke079
#28929
_FrEdRiK_ skrev:
Henke079 skrev:Jag har satt knapp i kupen och snabbfästen till ljusen=) Kan kännas lite tryggare att kunna ta bort dom ibland.
Om du inte har köpt ljus ännu så tycker jag att du ska köpa Lightforce lamporna.Lite dyrare men enormt bra och det krävs mycket innan dom går sönder=)
Allt är redan köpt.. sitter redan på bilen var bara lite intresserad :)

Satte du snabbfäste till dom??
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
#28980
Nej går ej att ta bort.....
av Fredrik
#30496
_FrEdRiK_ skrev:
ER skrev: Lång och bred (2 breda och långa och 1 smalare men extremt lång)som jag nu har föredrar jag i alla väder då jag inte självbländas eller får irriterade stickljus värd namnet pga blåa klarglaset när det snöar eller är dimma. (OBS jag har xenonkonverterat mina Navigator med 6000K så dom breda lyser extremt brett men ändå längre än tidigare och den långa ännu längre med mer bredd än den från början hade.) Sen beror det på vad du drar gränsen för lång och icke lång? 1km? 500m?
Hade jag haft vitt och/eller slipat glas så är jag säker på att jag nog hade tyckt annorlunda då det varit vit vägg och/eller stickljus man blir galen på i långa loppet.
Tex har jag på det sättet vetat tidigt att det stod en älg på andra sidan diket lite framför och utanför helljusets räckvidd. Denna älg var på väg rakt över vägen framför mig.
Men inget (bredd kontra längd)är mer rätt än det andra utan beror på vad man själv har för krav/preferenser på ljuset i olika förhållanden.
Men jag ångrar inte en sekund att jag skrotade Vitglasade Big Knickarna från förra bilen till förmån för Navigator med Blått glas på denna bilen.
Vad köpte du för Xenon satts??? Vad fick du ge? Funderar på att göra likadant med mina Bosch halogen....
Jag har köpt Big knick och satte in xenon lampor och det lyser otroligt bra.
Har skrivit om det förut.
Köpte dom på http://www.x-clusivecars.se.
Har 3 st och är jätte nöjd. Nu mera så slår lastbilarna av ljuset för mig....

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]