Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte nyligen ett par begagnade Sentinal fälgar till min V70 D5 -02. Ser ruskiit bra ut på bilen och bilen känns stabil och jag hade varit 100% nöjd om inte däcken hade skrapat i vid fullt rattutslag. Man ska tydligen kunna montera nån typ av begränsare men hur blir bilen att köra då? Tycker att svängradien redan nu är dålig men antar att alla andra som har samma fälgtyp har samma problem. Eller kan det skilja i framvagnskonstruktionen mellan motoralternativen? Jag har redan nån typ av begränsare på men det kanske man alltid har, är det bara klossen som det stannar emot som byts? nån som har koll?. Nån som monterat och kan tala om ifall det vart stor skillnad efter montering?.
Senast redigerad av 1 AndreasGLT, redigerad totalt 0 gånger.
På min sitter det också en begränsare men 16" men ska jag byta till större så får jag byta begränsare så det är olika, skrapar de i på bägge sidorna eller bara på höger??? Med andra svängdämpare får du ju ännu värre sväng radie så bättre blir det ju inte men kan inte svara på exakt hur illa det blir..
Mini_ice skrev:På min sitter det också en begränsare men 16" men ska jag byta till större så får jag byta begränsare så det är olika, skrapar de i på bägge sidorna eller bara på höger??? Med andra svängdämpare får du ju ännu värre sväng radie så bättre blir det ju inte men kan inte svara på exakt hur illa det blir..
Det skrapar i på båda sidor. Vet man om det kan man ju undvika det men jag har en sambo som håller på att ta körkort och det känns som ett onödigt moment att tänka på för henne.
Tror det finns tre olika "styrstoppar", det är de klossarna du troligen sett vid hjulen. De begränsar, eller snarare stoppar styrutslaget. Nya sådana är inte så dyra, men du kan använda de som finns också. Skruva loss dem och lägg någon / några brickor emellan, så de kommer lite längre ut.

Normalt sett så ska man även justera styrutslaget inne i servon också, men det är inget jag gjorde på min V70 när jag satte på bredare däck.
Jag har nu köpt nya klossar. handlade de största på Meca för 1/3 av priset på volvo. Enligt specifikationen skulle de sitta där om man hade 225x45x17 men de skrapar i innerskärmarna vid fullt utslag iallafall. Funderar på att skimsa ut dem lite till ifall det kanske är så att volvos original hadevarit lite större.
Hei!

Det er muligens en dum fråga, men jag leste denne tråden med stor interess. Jag har just kjøpt en V70 D5 2005 mod, och bilen jag hadde föran det var en 97 mod V70 2.0... Skilnaden i svingradius er stor.. min nya D5 har en mycket mycket semra svingradius... kan det vara at min nya bil har slike styrutslagsbegränsare? Min nye D5 har orginalt monterade 225-45- 17"... Min gamle hadde 205-50-16"... Hur ser disse begränsarna ut?? Nogon som har nått foto?

Undrande
Christian
Norge
B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&ari[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]