Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Jag undrar vad skillnaden är mellan V70 och XC70.
Varför köper man en XC70???

Den är ju svin dyr och mycket fulare till utseendet än vanliga V70.
Jag menar man använder ju ändå inte den extra markfigången. Vanliga V70 är ju hög som en jeep!
Eller finns AWD bara i XC70?
Eller är det något annat som lockar XC70 köparna?

Har så länge gått och funderat på detta... Måste få veta! ;)
Bra fråga? Jag går själv och väntar på en XC70 och kan hålla med om att V70 kan se bättre ut. Det är nog lite en statusgrej. Jag vill inte åka runt och "glassa" i en BMW eller Audi, men vill fortfarande ha en bil som känns lite mer premium. Håller med om att den blev rätt dyr med alla tillval, så prisvärdet är väl tveksamt men å andra sidan känns den väldigt komplett. Vi åker mycket skidor på vintern, både längre sträckor och kortare turer. Troligtvis skulle jag ta mig fram med de flesta bilar utan problem, men med XC70 har jag bästa förutsättningarna om jag vill köra Volvo. Byter från en XC90, så då blev XC70 en nästan likvärdig bil men mer "politiskt korrekt". Den är ju också inte riktigt lika vanlig som V70, även om man inte direkt blir unik.
Craile skrev:Hejsan!

Jag menar man använder ju ändå inte den extra markfigången. Vanliga V70 är ju hög som en jeep!
Eller finns AWD bara i XC70?
Eller är det något annat som lockar XC70 köparna?

Smaken är ju som baken.....delad :wink:
Allt beror ju på hur man använder bilen och till vad.
Den x-tra frigången kan ju vara väl behövlig för vissa medans andra bara vill ha
XC för utseendets skull, personligen tycker jag att XC bilarna är tuffare än V70.
Det senare gäller både XC70N och XC70II i mina ögon allafall.
Jo jag kan tänka mig att folk som tycker det är snyggt med den extra plasten och så.

Men är det något övrigt som skiljer dom?

Har ju sett en del XC70 D5 AWD... Kan ju inte vara en direkt billig bil och varken köpa eller köra o äga och så... Eller???
Två skäl för min del:

-Det går inte att få V70 D5 AWD med manuell låda, men på XC70 kan man få manuell låda.

-Dragvikt 2100 kg så nu kommer jag att dra alla mina olika släp lagligt.

Gillar definitivt INTE alla fula svarta plastpaneler man hängt på bilen, hur kommer den ABS plasten se ut om några år då den solblekts ?:-/ . Valde en svart bil för att panelerna ska märkas så lite som möjligt.
VolvoB20 skrev:Två skäl för min del:

-Det går inte att få V70 D5 AWD med manuell låda, men på XC70 kan man få manuell låda.

Gillar definitivt INTE alla fula svarta plastpaneler man hängt på bilen, hur kommer den ABS plasten se ut om några år då den solblekts ?:-/ . Valde en svart bil för att panelerna ska märkas så lite som möjligt.
Vi får verkligen hoppas att kvaliteten är bra då! Jag tycker ändå gamla XC från sisådär 2001-2002 brukar vara ganska "fräscha i plasten".
Om man parkerar i stan och blir emotkörd ibland kan jag se fördelar med plasten, men snyggt är det inte... /PH
VolvoB20 skrev:Två skäl för min del:

Sjäv valde jag pga av följande orsaker:

• 2100 kg dragvikt, används ofta pga hästsläp med totalvikt på 2000kg. Detta var det stora argumentet för min del.

• Markfrigången ÄR användbar.

• Fyrhjulsdriften (som iofs kan fås med V70) i samband med markfrigången eftersom vi bor på landet och har grövre terärrng än stadsbor har. Fyrhjulsdriften är klockren vid körnng med tunga släp, speciellt på leriga områden i samband med hästtävlingar.

• Snyggare än vanliga V70. Men smaken som baken.

• D5 med manuella lådan.

• De större sidospeglarna är kungen alltså.

• V70 med samma utrustning blir inte så mycket billigare, det är i stort sett endast automatlådans pris som kiljer dem åt, så då tar jag hellre XC70.

• Hellre repor i svart/grå plast än i lackade delar. Billigare att fixa till.
Craile skrev:Hejsan!

Jag menar man använder ju ändå inte den extra markfigången.
Nyanserat och bra, "man använder inte" bla bla bla.

1. Skillnaderna är väl uppenbara, bättre markfrigång, snyggare utséende, lättare att hitta på parkeringen, användbara backspeglar.
2. XC70D5 och V70D5AWD kostar nu exakt lika, iofs med risig automatlåda till V70, om du lägger på skinn och 17" fälgar till bägge.
Det finns onekligen skäl att köpa XC men i väldigt många fall handlar det om att du inte bara vill ha en "vanlig" V70. Är du mellanchef någonstans kan du inte åka samma bil som säljarna och med en XC så sticker du ut lite. Audi eller BMW får du inte åka för tjänstebilsreglerna, sedan att din XC kostar 450' är en annan sak.

Lite raljerande men helt klart sant i många fall. Har en del kollegor som åker XC och de bilarna har inte ens varit i närheten av en grusväg ens. Men eftersom de har möjlighet att ta en XC så gör de det.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]