Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
inte helt 100 på detta, men det är vad jag läst om kulans funktion...
Användarvisningsbild
av Loner
Teemu skrev:packat krut behöver väl bara ett ordentligt slag för att aktiveras. Samma princip i vanliga hylsor till vapen - ett stift som slår till i ändan på hylsan som får krutet att reagera vilket i sin tur skickar iväg kulan.
Jo om det nu är vanligt vapenkrut i airbagen? Iom att den utlöses elektroniskt så trodde jag man hade nått mera sofistikerat sprängämne. :roll:

/L
av Teemu
så kan det iofs också vara, men har något vagt minne om att jag läst att man använder krut. Men det är som sagt ett vagt minne...
av haxpet
Vad jag vet så används bara gas som gör att airbagen skjuts ut. Gas under mycket högt tryck som släpps ut mycket fort.

Jag tror att det där med krut i en bil är alldeles för farligt. Jag köper inte det. Men om någon vill motbevisa så gör det gärna. Jag kan ju ha fel.

Enligt vad jag läst så tar det 15-20 ms för en airbag att fyllas. dvs 0,015 - 0,020 sekunder.
Användarvisningsbild
av greeeken
haxpet skrev:Vad jag vet så används bara gas som gör att airbagen skjuts ut. Gas under mycket högt tryck som släpps ut mycket fort.

Jag tror att det där med krut i en bil är alldeles för farligt. Jag köper inte det. Men om någon vill motbevisa så gör det gärna. Jag kan ju ha fel.

Enligt vad jag läst så tar det 15-20 ms för en airbag att fyllas. dvs 0,015 - 0,020 sekunder.

Krut har använts i flera märken ett antal år
av haxpet
Jag sa ju att jag kan ha fel. Men ingen har bevisat det ännu. Det senaste jag hittade på internet var att man använder två olika gaser som reagerar kraftigt när dom kommer i kontakt med varandra och då produceras en tredje gas som fyller airbagen mycket snabbt.

Men jag har fortfarande inte hittat något om krut.

Med dagens tekniker så tror jag inte att man använder krut mera, krut är nog alldeles för ostabilt för att hållas säkert. Men det är ju bara speckulationer från min sida.

Men kom gärna med motbevis.
av Teemu
haxpet skrev:
Jag sa ju att jag kan ha fel. Men ingen har bevisat det ännu. Det senaste jag hittade på internet var att man använder två olika gaser som reagerar kraftigt när dom kommer i kontakt med varandra och då produceras en tredje gas som fyller airbagen mycket snabbt.

Men jag har fortfarande inte hittat något om krut.

Med dagens tekniker så tror jag inte att man använder krut mera, krut är nog alldeles för ostabilt för att hållas säkert. Men det är ju bara speckulationer från min sida.

Men kom gärna med motbevis.
en nackdel som jag ser med gasen är att har man den minsta lilla läcka någonstans vet du inte om att dina kuddar är urfunktion vid en eventuell krock då gasen redan är borta. Fast det kan mycket väl vara gas iaf. Jag har inte hört det innan, men vet inget om det :)
av Teemu
hittade detta på nätet om airbags:

The most common inflators use solid propellants, while hybrid inflators use a combination of compressed gas and a solid fuel.

Läs mer på http://www.autoliv.se
Användarvisningsbild
av Loner
Lite djupare info om hur det funkar...

Inside the airbag is a gas generator containing a mixture of NaN3, KNO3, and SiO2. When the car undergoes a head-on collision, a series of three chemical reactions inside the gas generator produce gas (N2) to fill the airbag and convert NaN3, which is highly toxic (The maximum concentration of NaN3 allowed in the workplace is 0.2 mg/m3 air.), to harmless glass (Table 1). Sodium azide (NaN3) can decompose at 300oC to produce sodium metal (Na) and nitrogen gas (N2). The signal from the deceleration sensor ignites the gas-generator mixture by an electrical impulse, creating the high-temperature condition necessary for NaN3 to decompose. The nitrogen gas that is generated then fills the airbag. The purpose of the KNO3 and SiO2 is to remove the sodium metal (which is highly reactive and potentially explosive, as you recall from the Periodic Properties Experiment) by converting it to a harmless material. First, the sodium reacts with potassium nitrate (KNO3) to produce potassium oxide (K2O), sodium oxide (Na2O), and additional N2 gas. The N2 generated in this second reaction also fills the airbag, and the metal oxides react with silicon dioxide (SiO2) in a final reaction to produce silicate glass, which is harmless and stable. (First-period metal oxides, such as Na2O and K2O, are highly reactive, so it would be unsafe to allow them to be the end product of the airbag detonation.)

/L
Användarvisningsbild
av henrik65
dr mugg skrev:Kör med en Britax Freeway. Placering bak och det är inte speciellt gott om plats för benen trots att framstolen är körd längst fram. Vet inte om det är stolen i sig eller om det är så generellt?

Placering fram är inte aktuellt på grund av airbagen. Måste monteras ut om jag skall känna mig trygg. Raket-evakuering genom taket fungerar bara i James Bond filmer.....
Har aldrig tyck att det passar att passa barn, plocka upp bortslängda nappar etc. samtidigt som man kör bil. Lär barnen från början att i bilen sitter man bak och mamma eller pappa sitter framme och kör. Är man två i bilen så är det ju dessutom mycke mera praktiskt för den vuxne att sitta bredvid ingen istället för att ha barnet framme.

-H

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]