Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henke850
dalldall skrev:jag vill ha en bil som går så billigt som möjligt! om den sen är lååååååångsam skiter jag i, den är ändå kvickare än min 745 som är så tröööööööött! kör kanske 1000-1500 mil om året så en diesel är knappast lönt!
Jag ligger på 0,9 blandat med min 850 10v och ca 0,8 långfärd. Prestandamässigt lika snabb/långsam som en V70/S80 140hästare och en racerbil jämfört med en vanlig 740. :)

Personligen håller jag bara fast min bil för den är så pålitlig och problemfri men förbrukningen är verkligen den stora svagheten.
av Volvo_740_GLT
Min 855:a 2,5 SE -95 drar 0,8 blandad kölrning och 0,7 landsväg
av kebne
nu var ju frågan ang. 855 men jag klämmer in förbrukningen på min v70 2.5t -98. Den har den gamla typen av tändning med fördelare och rotor. 99 kom det nyare tändsystemet som jag tror man kan få ned förbrukningen med ungefär 1dl per mil.
Mina siffror:
Landsväg 0.73 till 0.82 vid försiktig till normal körning
Stad 1.2 ca
Blandad ligger jag på 1.1
av *pettson*
Är man intresserad av förbrukningen så får man också vara intresserad av sin bil. Dom flesta jag testat att optimera har faktiskt inte kamaxlarna varit exakt justerade på.
Om man nollställer motorn exakt med tolkar, nollställer remmen efter detta, använder nytt luftfilter med lite tätare intervaller (beror ju på hur vägen ser ut hos er.).
Har fräscha stift, en uppsättning NYA kablar som kan leda gnistan utan förluster. Samt ett nytt fördelarlock och en ny rotor.
för dom med variabelt insug så.. se till så det fungerar? Kör en läcktest på bilen med startgas o se om alla packningar o slangar är täta?
Slänger man sen in två nysningar i däcken som ingen verkar kontrollera trycket i.. så bör bilen gå lite billigare utan några som helst problem. Volvo har ju dessutom deklarerat bränsleförbrukningen i olika hastigheter i orginalhandboken på bilen på dom flesta 850 series. Så den är att jämföra med, inget annat.

Priser då?..

Biltemas kablage går utmärkt att använda. Det behövs inte användas volvos om man inte är riktigt rädd..
Biltemas fördelarlock fungerar lika bra som volvos
rotorerna fungerar också lika bra som volvos...

ALLT fungerar bättre än ett grönalgigt fördelarlock från 1993 år 2009.. :wink:
Användarvisningsbild
av mr850gle
dalldall skrev:jag vill ha en bil som går så billigt som möjligt! om den sen är lååååååångsam skiter jag i, den är ändå kvickare än min 745 som är så tröööööööött! kör kanske 1000-1500 mil om året så en diesel är knappast lönt!
Dette er jo bare tullball,min 850 gle er sprek som bare tusan med sine 144 gamp!!Til og være 1993 mod er denne vogna helt superb,og skjønner ikke helt de som mener lååååångsam,er rette ordet for denne bilen!! Klart turbo utgave er jo en helt annen klasse,men da snakker vi om et adskillig høyere forbruk og sikkert mye hardere kjørte vogner!! :-)-)
av S80_140HK
Jag har ju som sagt en V70 -99, automatlåda, 10V 140hk.

Den körde jag på 0,82 med vinterdäck på när jag precis köpt bilen. Blandad körning. Med sommardäcken ligger den på 0,93 blandad körning, dock har jag strul med att höger bakbroms ligger på....

Farsan kör sin manuella S80 -00 140hk på 0,86. GUBBKÖRNING, dvs växla så sällan som möjligt, trean i 90 osv.. :mrgreen:
av Okalettos
Har en 855GLT -97. Blandad körning för mig/oss är mellan 0,8 och 0,9...
oftast blir det 0,83-0,85. Har ingen färddator utan räknar alltid manuellt..!
Brukar gasa på en del och sen växla upp vid 3000vpm, för att snabbt komma
upp i rätt hastighet, har märkt att det faktiskt minskar snittförbrukningen!
Samt, kör sällan över 100km/h, inte ens på motorvägen.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Tja! Äger nu min andra V60CC D4 AWD, med gam[…]