Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Visst vi kan gå in på grunderna i hållf och börja prata plastisk deformation oxå. Men statistiken är inte billig. Den visar det faktiska utfallet i ett stort antal olyckor som skett i verkligheten. Inte några datorsimulerade krockar eller krockar i laboratorier. Om nu 850an är så mycket säkrare i verkliga livet hade det visat sig i statistiken, vilket det inte gör. Statistiken utgör det verklighetsbaserade svaret på alla teoretiska uträkningar och laboratorieprov. Oavsett vilket är vi nu way off topic. Hoppas trådskaparen hittar en bil han blir nöjd med. Det tror jag han blir oavsett om han väljer 850 eller 940 - det är inte ett val mellan pest eller kolera, precis. Lycka till !
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
johnny_h skrev:Hur stor risk är det att man får problem med högt kultryck egentligen? Släpet väger 650kg och kommer lasta en häst på knappt 500kg. Släp är väl ändå byggda så att kultrycket ska vara okej, även om det här nu är ett äldre släp.
Kultrycket mäter du enkelt genom att du, med släpet lastat, helt enkelt sätter en badrumsvåg under stödhjulet. Lämpligt kultryck för 1200-1500kg är 60-70kg. Släpen är byggda för att lastas jämnt. För att få veta hur du enligt släptillverkaren uppnår ett bra kultryck så tar du fram registreringsbeviset och kikar på N-värdet. Det säger vart du ska ha tyngdpunkten i förhållande till axel/axlar. Nu är det ju svårt med ett fix värde på kultryck när det är levande last utan ni får helt enkelt testa er fram!! Felaktigt kultryck avslöjar sej själv rätt fort när man kommer upp i 80-85!! :-O)

//David
av Lasse81
Förlåt att jag lyfter en gammal tråd men jag måste bara ge Pettson vatten på hans kvarn angående mjuka ramben på Volvo 940.
Kika in de här två filmerna:
Yaris vs Volvo 945:

Renault Modus vs Volvo 945:

Inte Volvo, men poängen är detsamma, krocksäkerheten gick snabbt framåt under nittiotalet
Renault Espace vs. Land Rover Discovery
Användarvisningsbild
av olindh
Volvo S70 fick fyra stjärnor i Euro NCAP vilket får anses som mycket bra för en så pass gammal bil. Finns det egentligen några skillnader mellan 850 och S70 ur krocksäkerhetssynpunkt? S70n är vad jag har förstått mest en ansiktslyftad 850.
av dalldall
för en gångs skull får jag väl hålla med pettson angående krocksäkerheten, den filmen på youtube har jag sett! men renaulten gör ju en 180 graders sväng o ställer sig bredvid volvon! den kraften som uppstår då kan ju inte vara så snäll mot de åkandes i renaulten? jag är nöjd med min gamla 745. billigare bil att äga får man leta efter. men hade jag tyckt om framhjulsdrift hade jag kört 850 istället, den är säkrare än 7o9 serien utan snack. o kostar inte mer pengar än en välskött 9 ser av senare modell.
av dalldall
angående krocktesterna med småbilar!!! man får ju tänka på att 940 i princip är utvecklad i slutet på 70 talet! testa en 740 84 mot en toyota 84, vem tror ni klarar det bäst! förstår inte riktigt budskapet med dessa tester, vem vill inte köpa ny liten bensinsnål bil? inte alla har råd att åka nytt, 7o9 ser är ju ändå trygga bilar till en låg kostnad! och hur klarar sig renaulten o toyotan i andra krockvinklar, tex från sidan o bakifrån? man kan ju inte bestämma hur man skall krocka även om framifrån kanske är vanligast.
av *pettson*
om jag får kommentera filmen..
940 är tillverkad för att ta en smäll i hela nosen med viss kupepenetration.
850 serien är tillverkad för att ta en smäll i 60% av nosen och inte ge nån kupepenetration alls.
70 serien upp till 00 är gjord för att klara exakt detsamma som 850 serien med undantaget att kupen blev bättre invändigt för dom åkande..
över 00 så ändrades det hela till att 40% av nosen skulle kunna ta upp alla krockkrafterna utan att penetrera kupen.

Problemet ligger inte i om vi åker 850 eller liknande. Problemet är att tar vi en splitt ny bil som är anpassad för dom nya reglerna och frontar den med en bil som är äldre och konstruerad för äldre tänkande och äldre regler så omkommer med största sannolikhet den som sitter i den äldre bilen idag, överlevnadschansen ökar för den den i den äldre bilen ju mera frontalt krocken tar. Medans det i den nyare bilen inte spelar nån som helst roll hur det sker. Hur vägverket tänkt sej en lösning på detta ofrånkomliga vet jag inte. Men nollvisionen är extremt långt borta hur man än beter sej.

Vi kan göra en så enkel jämförelse..
Sträckgränsen för en 245:as bästa plåt i den skyddande konstruktionen är 520nm/mm
En V70 -08 har 1800nm/mm...

Men summan av det hela är att det är farligare att färdas i äldre bilar med ett äldre tänkande och det är mindre farligt i en bil med nyare tänkande.
Det finns inget som säger att man måste köpa en splitt ny bil, men om priset är detsamma för två bilar så kanske man kan tänka sej att köpa den som är säkrast av det två?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
dalldall skrev:angående krocktesterna med småbilar!!! man får ju tänka på att 940 i princip är utvecklad i slutet på 70 talet! testa en 740 84 mot en toyota 84, vem tror ni klarar det bäst! förstår inte riktigt budskapet med dessa tester, vem vill inte köpa ny liten bensinsnål bil? inte alla har råd att åka nytt, 7o9 ser är ju ändå trygga bilar till en låg kostnad! och hur klarar sig renaulten o toyotan i andra krockvinklar, tex från sidan o bakifrån? man kan ju inte bestämma hur man skall krocka även om framifrån kanske är vanligast.
Men jag inbillar mig att Toyota 84'or får man nog leta efter idag, medans dito 740 finns nog ett gäng i trafik fortfarande, så testen är ju ganska relevant, att testa bilar som går i dagens trafik mot varandra oavsett årsmodell, eller har jag fel?
av S80_140HK
Jag får väl ansluta mig till den lilla skaran som anser att 140hästaren är totalt oduglig att dra med. Jag har en V70 -99 automat med 140hk, farsan har en S80 manuell med 140hk.

Kör man ett tomt/lätt lastat släp så går det bra med bägge bilarna. Så långt kan jag sträcka mig.

Jag hjälpte kompisen att flytta och vi använde min V70 som dragbil till ett litet OKQ8 släp med kåpa. Målet var köping, lasta släpet och sen ta E18 tillbaks till Surahammar.

Med en skinnsoffa, tv-bord samt ett köksbord och ettpar stolar i släpet och diverse flyttkartonger i bilen bar det av mot sura igen. Upp till 70 går det relativt bra med automaten. När den sen lägger i fyrans växel så tar orken slut, känns som att den inte orkar för fem öre! Alternativet då är ju att peta i trean med spaken och ligga och tokvarva med skenande soppaförbrukning och det vill man ju helst inte. I uppförsbackar tappar den fart rätt så rejält och man är tillbaks på att plåga den upp i 80 igen.

Exakt samma sak när man drar med manuell 140hk, visserligen har man ju lite mer "kontroll" när man kör manuell, men trots det känns 140hästaren extremt orkeslös och man får flytta runt kugghjulen fram och tillbaks för att komma nån vart.

Jag har visserligen inte dragit med varken 170hk eller turbo, men detta är min åsikt om 140hästaren.
av *pettson*
Dom flesta jag vet som använder 850 som dragbil är hästägare. Kan man utan problem dra hästbusan med två travhästar i så bör inte ett normalt släp vara ett stort problem. Förvisso talar jag om folk som kör manuellt.
Att använda 170 pållaren eller turbon är precis lika värdelöst om man säger så.. att ha 170 pållar vid allt över 4000rpm gör inte bilen till en bättre dragare.
Att ha över 200pållar vid 2250rpm gör den inte heller till en bra dragare då den är värdelös att komma iväg med på grund av sin kompsänkning för att kunna ha laddtryck senare.. När vi väl får laddtryck så får vi räkna med ca 1,6 liter milen då vi inte kan köra en enda meter utan ladd.

Bara att inse att den enda perfekta dragare som finns är en diesel..
start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus.[…]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]